upcoming concert

BRAHMS VII.

postscriptum

26/05/2022 / Moyzes Hall / 19:00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Cello Sonata No. 1 in E Minor, Op. 38
Violin Sonata No 2 in A Major, Op. 100
Piano Trio, Op. 8
Frederieke SAEIJS (NL) – husle/violin
Jozef LUPTÁK – violončelo/cello
Nino GVETADZE (GE/NL) – klavír/piano

Epilógom Konvergencií dedikovaných hudbe Johannesa Brahmsa bude májový koncert holandskej huslistky Frederieke Saeijs, violončelistu Jozefa Luptáka a gruzínskej klaviristky Nino Gvetadze. Inšpiráciou pre vznik Husľovej sonáty č. 2 A dur op. 100 bolo priateľstvo a možno niečo viac. Naznačujú to citáty v skladbe, napríklad z piesne Komm bald (Príď čoskoro). Sonáta, vytvorená v roku 1886 pri švajčiarskom jazere Thun, vznikla podľa Brahmsových slov v čase „očakávania príchodu milej priateľky“. Bola ňou mladá speváčka Hermína Spiesová, ktorej je pieseň Komm bald venovaná. V rovnakom čase píše Brahms Maxovi Kalbeckovi: „Dostávam sa do veku, kedy muž ľahko spraví niečo hlúpe. Musím si preto dávať dvojnásobný pozor.“ Okrem Klavírneho tria, op. 8, ktoré je prvým samostatným komorným opusom skladateľa, a v ktorom sa spája mladícky vzlet i vzdor s odkazmi na piesne Beethovena a Schuberta, zaznie na koncerte aj Violončelová sonáta č. 1 e mol – Brahmsova pocta Johannovi Sebastianovi Bachovi. Na úvod koncertu symbolicky zaznie aj ukrajinská hudba rovanko ako počas celého festivalu Brahms, ktorý sa konal v marci.

/

Programme

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Violončelová sonáta č. 1 e mol, op. 38 / Cello Sonata No. 1 in E Minor, Op. 38
1. Allegro non troppo
2. Allegretto quasi Menuetto
3. Allegro

Husľová sonáta č. 2 A dur, op. 100/Violin Sonata No 2 in A Major, Op. 100
1. Allegro amabile
2. Andante tranquillo
3. Allegretto grazioso

Klavírne trio H dur, op. 8 / Piano Trio, Op. 8
1. Allegro con brio — Tranquillo — In tempo ma sempre sostenuto
2. Scherzo: Allegro molto — Meno allegro — Tempo primo
3. Adagio
4. Finale: Allegro

Frederieke SAEIJS (NL) – husle/violin
Jozef LUPTÁK – violončelo/cello
Nino GVETADZE (GE/NL) – klavír/piano

/

Concert duration: 90 minutes with intermission

past concerts

BRAHMS I.

„Frei aber einsam“, Free, but Alone – opening concert of the festival

21. 3. 2022 / Primatial Palace / 19.00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Scherzo c mol, WoO 2 zo Sonáty „F-A-E“ pre husle a klavír
Husľová sonáta č. 3 d mol, op. 108/Violin Sonata No. 3 in D Minor, Op. 108
Milan PAĽA – husle/violin
Ladislav FANČOVIČ – klavír/piano

Sláčikové kvarteto č. 3 B dur, op. 67/String Quartet No. 3 in B-flat Major, Op. 67
NAVARRA QUARTET (UK)
Benjamin Marquise GILMORE – 1. husle/1st violin
Bas TREUB – 2. husle/2nd violin
Sascha BOTA – viola/viola
Brian O’KANE – violončelo/cello

Konvergencie chamber music festival opens the spring edition dedi-cated to the music of the romantic genius Johannes Brahms (1833 – 1897) with the last of his violin sonatas, a work from the summer of 1886 full of agitated excitement, but also with a fervent lyricism. Violin Sonata No. 3, op. 108 will be heard in a rendering by the charismatic violinist Milan Paľa and the pianist Ladislav Fančovič, who in 2014 became the first Slo-vak artists to record the complete Brahms Violin Sonatas or Pavlik Records. The concert will also feature the last of Brahms’s String Quar-tets performed by the British ensemble Navarra Quartet, who have achieved international fame as one of the most dynamic and most po-etic string quartets of today.

/

Programme

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Scherzo c mol, WoO 2 zo Sonáty „F-A-E“ pre husle a klavír

 

Husľová sonáta č. 3 d mol, op. 108/Violin Sonata No. 3 in D Minor, Op. 108
I. Allegro
II. Adagio
III. Un poco presto e con sentimento
IV. Presto agitato

 

Milan PAĽA – husle/violin
Ladislav FANČOVIČ – klavír/piano

 

prestávka/intermission

 

Sláčikové kvarteto č. 3 B dur, op. 67/String Quartet No. 3 in B-flat Major, Op. 67
I. Vivace
II. Andante
III. Agitato (Allegretto non troppo) — Trio — Coda
IV. Poco Allegretto con Variazioni

 

NAVARRA QUARTET (UK)
Benjamin Marquise GILMORE – 1. husle/1st violin
Bas TREUB – 2. husle/2nd violin
Sascha BOTA – viola/viola
Brian O'KANE – violončelo/cello

/

Concert duration: 90 minutes with intermission

/

Informácie pre návštevníkov

BRAHMS II.

– string quartet op. 51

22. 3. 2022 / Primatial Palace / 19,00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Sláčikové kvarteto č. 2 a mol, op. 51/String Quartet No. 2 in A Minor, Op. 51
Sláčikové kvarteto č. 1 c mol, op. 51/String Quartet No. 1 in C Minor, Op. 51

NAVARRA QUARTET (UK)
Benjamin Marquise GILMORE – 1. husle/1st violin
Bas TREUB – 2. husle/2nd violin
Sascha BOTA – viola/viola
Brian O’KANE – violončelo/cello

Following the complete string quartets of Shostakovich, Bartók, and the late quartets of Beethoven, Festival Konvergencie offers a unique opportunity in Bratislava to make acquaintance also with the complete string quartet production of Johannes Brahms. Navarra Quartet was founded in 2002 and has since performed in the most prestigious Eu-ropean concert halls, including Wigmore Hall in London, Concertge-bouw in Amsterdam, Konzerthaus in Berlin and Laeiszhalle in Hamburg. Brahms’s String Quartets from opus 51will be heard at the second fes-tival concert. In the music of the first movement of String Quartet in A minor , hidden in the notes F-A-E (“Frei, aber einsam” / “Free, but Alone”), there is a romantic motto of the composer’s friend Joseph Joachim, who performed the premiere of the work with his quartet in 1873.

/

Programme

Johannes Brahms (1833 – 1897)

Sláčikové kvarteto č. 2 a mol, op. 51/String Quartet No. 2 in A Minor, Op. 51
I. Allegro non troppo
II. Andante moderato
III. Quasi Minuetto, moderato
IV. Finale. Allegro non assai

 

prestávka/intermission

 

Sláčikové kvarteto č. 1 c mol, op. 51/String Quartet No. 1 in C Minor, Op. 51
I. Allegro
II. Romanze: Poco adagio
III. Allegretto molto moderato e comodo
IV. Allegro

 

NAVARRA QUARTET (UK)
Benjamin Marquise GILMORE – 1. husle/1st violin
Bas TREUB – 2. husle/2nd violin
Sascha BOTA – viola/viola
Brian O'KANE – violončelo/cello

/

Concert duration: 90 minutes with intermission

/

Informácie pre návštevníkov

BRAHMS III.

– autumn music

23. 3. 2022 / Primatial Palace / 19,00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Klarinetová sonáta č. 1 f mol, op. 120/Clarinet Sonata No. 1 in F Minor, Op. 120
Ronald ŠEBESTA – klarinet/clarinet
Nora SKUTA – klavír/piano

Klarinetová sonáta č. 2 Es dur, op. 120/Clarinet Sonata No. 2 in E-flat Major, Op. 120
Branislav DUGOVIČ – klarinet/clarinet
Kristína SMETANOVÁ – klavír/piano

Trio pre lesný roh, husle a klavír pre Es dur, op. 40/Horn Trio, Op. 40
Carlie Brooke BIGELOW (CAN) – lesný roh/French horn
Benjamin Marquise GILMORE (UK) – husle/violin
Peter PAŽICKÝ – klavír/piano

Chamber music accompanied Johannes Brahms from the beginning of his music career to the magnificent clarinet sonatas of the 1890s, it was the art of the clarinettist Richard Mühlfeld, which gave inspiration for the Clarinet Trio and Clarinet Quintet as well as the “autumn music” of late Clarinet Sonatas. At Festival Konvergencie it will be possible to hear both works interpreted by leading Slovak artists, the clarinettists Ronald Šebesta and Branislav Dugovič. The second part of the programme includes Horn Trio, op. 40, a work rarely performed in Slovakia. This masterly composition, inspired by natural scenes and the composer’s feeling of loss after the death of his mother, will be presented by an international ensemble of musicians: the Canadian French horn player and member of Slovak Philharmonic Carlie Brooke Bigelow, the Navarra Quartet’s first violinist Benjamin Marquis Gilmore, and the pianist Peter Pažický.

/
Programme
Johannes Brahms (1833 – 1897)

Klarinetová sonáta č. 1 f mol, op. 120/Clarinet Sonata No. 1 in F Minor, Op. 120
I. Allegro appassionato
II. Andante un poco adagio
III. Allegretto grazioso
IV. Vivace
Ronald
ŠEBESTA – klarinet/clarinet
Nora SKUTA – klavír/piano Klarinetová

sonáta č. 2 Es dur, op. 120/Clarinet Sonata No. 2 in E-flat Major, Op. 120
I. Allegro amabile
II. Allegro appassionato
III. Andante con moto —Allegro

Branislav DUGOVIČ – klarinet/clarinet Kristína
SMETANOVÁ – klavír/piano

prestávka / intermission

Trio pre lesný roh, husle a klavír pre Es dur, op. 40/Horn Trio, Op. 40

I. Andante
II. Scherzo (Allegro)
III. Adagio mesto
IV. Allegro con brio Carlie

Brooke BIGELOW (CAN) – lesný roh/French horn
Benjamin Marquise GILMORE (UK) – husle/violin
Peter PAŽICKÝ – klavír/piano

/
Concert duration:
 100 minutes with intermission
/
Informácie pre návštevníkov

BRAHMS: skladateľ medzi generáciami a štýlmi

– prednáška / vstup voľný

24/03/2022 / Goethe Institut / 17:00

Otto BIBA, dlhoročný riaditeľ Archívu Gesellschaft der Musikfreunde vo Viedni

BRAHMS IV.

– „alla Zingarese“

25. 3. 2022 / Moyzes Hall / 19.00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Rapsódia h mol pre klavír, op. 79/1/Rhapsody in B Minor, Op. 79/1
Agitato
6 Klavierstücke, Op. 118 / 6 Piano Pieces, Op. 118
Nino GVETADZE (GE) – klavír/piano

Regenlied/Rain Song 
Nachklang/Reminiscence
Eva Šušková – soprán/soprano
Peter PAŽICKÝ – klavír/piano

Husľová sonáta č. 1 G dur, op. 78/Violin Sonata No. 1 in G Major, Op. 78
Daniel ROWLAND (UK) – husle/violin
Nino GVETADZE (GE) – klavír/piano

Klavírne kvarteto č. 1 g mol, op. 25/Piano Quartet No. 1 in G Minor, Op. 25
Daniel ROWLAND (UK) – husle/violin
Martin RUMAN – viola/viola
Maja BOGDANOVIĆ (SRB) – violončelo/cello
Nino GVETADZE (GE) – klavír/piano

The fifth festival meeting with Johannes Brahms at Convergences will present examples of the composer’s work for piano, performed by the Georgian pianist Nino Gvetadze. This Laureate of the Franz Liszt Competition will appear in Bratislava also as a chamber musician. To-gether with the outstanding British-Dutch violinist Daniel Rowland, she will perform the lyrical Violin Sonata No. 1, op. 78. The climax of the concert in the Moyzes Hall famous for its outstanding acoustics will be the much-loved Piano Quartet No. 25, op. 25 with the temperamental, virtuoso finale Ronda alla zingareseAmong the interesting associations of the work, there is a version of the final movement for solo piano, created by the native of Bratisla-va, pianist and conductor Ernő Dohnányi (1870 – 1960), whom Brahms assisted in his career as a composer.
/
Programme
Johannes Brahms (1833 – 1897)

Rapsódia h mol pre klavír, op. 79/1/Rhapsody in B Minor, Op. 79/1
Agitato

6 Klavierstücke, Op. 118 / 6 Piano Pieces, Op. 118
II. Intermezzo A dur/Intermezzo in A Major
Andante teneramente
IV. Intermezzo es mol/Intermezzo in E-flat Minor
Andante largo e mesto

Nino GVETADZE (GE) – klavír/piano

Regenlied/Rain Song
Nachklang/Reminiscence

Eva Šušková – soprán/soprano
Peter PAŽICKÝ – klavír/piano

Husľová sonáta č. 1 G dur, op. 78/Violin Sonata No. 1 in G Major, Op. 78
I. Vivace ma non troppo
II. Adagio – Più andante – Adagio

Daniel ROWLAND (UK) – husle/violin
Nino GVETADZE (GE) – klavír/piano

prestávka / intermission

Klavírne kvarteto č. 1 g mol, op. 25/Piano Quartet No. 1 in G Minor, Op. 25
I. Allegro
II. Intermezzo: Allegro ma non troppo — Trio: Animato
III. Andante con moto
IV. Rondo alla Zingarese: Presto

Daniel ROWLAND (UK) – husle/violin
Martin RUMAN – viola/viola
Maja BOGDANOVIĆ (SRB) – violončelo/cello
Nino GVETADZE (GE) – klavír/piano
/

Concert duration: 120 minutes with intermission

/

Informácie pre návštevníkov

BRAHMS V.

– Liebeslieder, songs and dances

26. 3. 2022 / Moyzes Hall / 19,00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Rapsódia g mol pre klavír, op. 79/2 Rhapsody in G Minor, Op. 79/2
Kristína SMETANOVÁ – klavír/piano

6 Klavierstücke, Op. 118/6 Piano Pieces, Op. 118
Júlia STAHL NOVOSEDLÍKOVÁ – klavír/piano

Uhorské tance, WoO 1 (výber, verzia pre klavír štvorručne)/Hungarian Dances, WoO 1 (excerpts, version for piano 4 hands)
DEVANAS DUO
Kristína SMETANOVÁ – klavír/piano
Júlia STAHL NOVOSEDLÍKOVÁ – klavír/piano

Liebeslieder-Walzer, op. 52 (výber, excerpts)
Tereza ZIMKOVÁ – soprán/soprano
Jarmila BALÁŽOVÁ – alt/alto
Juraj KUCHAR – tenor/tenor
Tomáš ŠELC – bas/bass

DEVANAS DUO

Johannes Brahms is remembered historically above all as a composer whose work is dominated by intellect, seriousness and depth. But the Liebeslieder-Walzer, a cycle of waltzes composed to amorous texts and the popular Hungarian Dances in a version for four-hand piano, show the composer in another aspect, with music that can be charming, playful and “popular”. Enriched with work by Brahms for solo piano, the concert will be the festival debut of Devanas Duo (Kristína Smetanová, Júlia Stahl Novosedlíková) and a vocal quartet assembled for this project by the outstanding Slovak bass-baritone Tomáš Šelc.

/
Programme

Johannes Brahms (1833 – 1897)

Rapsódia g mol pre klavír, op. 79/2 Rhapsody in G Minor, Op. 79/2 Molto passionato, ma non troppo allegro

Kristína SMETANOVÁ – klavír/piano

6 Klavierstücke, Op. 118/6 Piano Pieces, Op. 118
V. Romanze
Andante
III. Ballade
Allegro energico
Júlia STAHL NOVOSEDLÍKOVÁ – klavír/piano

Uhorské tance, WoO 1 (výber, verzia pre klavír štvorručne)/Hungarian Dances, WoO 1 (excerpts, version for piano 4 hands)
I. g mol (Allegro molto)
VIII. a mol (Presto)
XII. d mol (Presto)
XVI. f mol (Con moto)
XVII. fis mol (Andantino)

DEVANAS DUO
Kristína SMETANOVÁ – klavír/piano
Júlia STAHL NOVOSEDLÍKOVÁ – klavír/piano

prestávka/intermission

Liebeslieder-Walzer, op. 52 (výber, excerpts)
Terézia ZIMKOVÁ – soprán/soprano
Jarmila BALÁŽOVÁ – alt/alto
Juraj KUCHAR – tenor/tenor
Tomáš ŠELC – bas/bass

DEVANAS DUO
Kristína SMETANOVÁ – klavír/piano
Júlia STAHL NOVOSEDLÍKOVÁ – klavír/piano

/

Concert duration: 80 minutes with intermission

/
Informácie pre návštevníkov

BRAHMS VI.

„Frei aber froh“, slobodný, no šťastný – záverečný koncert festivalu

27/03/2022 / Moyzesova sieň / 19:00

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Violončelová sonáta č. 2 F dur, op. 99/Cello Sonata in F Major, Op. 99
Robert COHEN (UK) – violončelo/cello
Nora SKUTA – klavír/piano

Sláčikové sexteto č. 2 G dur, op. 36/String Sextet No. 2 in G Major, Op. 36
Daniel ROWLAND (UK), Ivana KOVALČÍKOVÁ (CZ) – husle/violin
Martin RUMAN, Petr HOLMAN (CZ) – viola/viola
Robert COHEN (UK), Maja BOGDANOVIĆ (SRB) – violončelo/cello

At the closing concert of Konvergencie Festival devoted to the music of Johannes Brahms, two masterly works will be heard: the passionate Cello Sonata No. 2, op. 99 performed by Robert Cohen, one of the most prominent cellists of the 21st century; and Sláčikové sexteto č. 2, op. 36That composition, from 1864, is a remembrance of Agatha von Siebold, the daughter of a Göttingen professor, to whom Brahms was briefly engaged. Her name is hidden in the notes A-G-A-H-E of one of the themes in the first movement of the work, which the British musicol-ogist Donald Francis Tovey called “the most ethereal” of all Brahms’s compositions.    

/

Programme

Johannes Brahms (1833 – 1897)

Violončelová sonáta č. 2 F dur, op. 99/Cello Sonata in F Major, Op. 99
I. Allegro vivace
II. Adagio affettuoso
III. Allegro passionato
IV. Allegro molto

Robert COHEN (UK) – violončelo/cello
Nora SKUTA – klavír/piano

prestávka / intermission

Sláčikové sexteto č. 2 G dur, op. 36/String Sextet No. 2 in G Major, Op. 36
I. Allegro non troppo
II. Scherzo – Allegro non troppo – Presto giocoso
III. Adagio
IV. Poco allegro

Daniel ROWLAND (UK), Ivana KOVALČÍKOVÁ (CZ) – husle/violin
Martin RUMAN, Petr HOLMAN (CZ) – viola/viola
Robert COHEN (UK), Maja BOGDANOVIĆ (SRB) – violončelo/cello

/

Concert duration: 90 minutes with intermission

/

Informácie pre návštevníkov

minulé podujatia

Berlínski filharmonici, Kirill Petrenko & András Schiff / Brahms & Suk

priamy prenos z Digitálnej koncertnej siene Berlínskej filharmónie

12/02/2022 / kino Lumière / 18:15

Johannes BRAHMS (1833 – 1897)
Klavírny koncert č. 2 B Dur, op. 83/ Konzert für Klavier und Orchester Nr. 2 B-Dur Op. 83/ Concerto for Piano and Orchestra No. 2 in B flat major, Op. 83

Josef SUK (1874 – 1935)
Zrání, op. 34, symfonická báseň/Symphonische Dichtung „Zráni“ (Das Lebensreifen) Op. 34 /The Ripening, Symphonic Poem for Orchestra and Female Choir, Op. 34


BERLÍNSKI FILHARMONICI/BERLINER PHILHARMONIKER
Sir András SCHIFF, klavír/Klavier/piano
Kirill PETRENKO, dirigent/Dirigent/conductor

Zbor Berlínskeho rozhlasu (ženská časť) / Ladies of the Rundfunkchor Berlin

V roku 2009 Berlínska filharmónia urobila vizionársky krok do online priestoru, ktorým nastavila nové technologické i umelecké štandardy prenosov klasickej hudby. Digitálna koncertná sieň odvtedy umožňila miliónom milovníkom klasickej hudby na celom svete zažiť koncerty jedného z naslávnejších európskych symfonických orchestrov v špičkovej kvalite. Digital Concert Hall Berlínskej filharmónie má okrem živých prenosov v ponuke aj archív koncertov, rozhovory s umelcami a filmy o hudbe. Vďaka spolupráci Goetheho inštitútu a Digitálnej koncertnej siene Berlínskej filharmónie ponúkame 12. februára vo veľkej sále Kina Lumière jedinečnú možnosť zažiť prenos z koncertu Berlínskej filharmónie pod taktovkou šéfdirigenta Kirilla Petrenka naživo. Aktuálny ročník festivalu Konvergencie, ktorý sa uskutoční od 21. do 27 marca 2022, bude venovaný komorným dielam génia romantickej hudby Johannesa Brahmsa. Brahmsov Klavírny koncert č. 2 B dur, op. 83 zaznie z Berlína v interpretácii svetoznámeho maďarského klaviristu Sira Andrása Schiffa. Ďalšou skladbou v programe je symfonická báseň Zrání od českého skladateľa Josefa Suka. Veríme, že umelci, ktorí patria k najskloňovanejším menám vo svete klasickej hudby, program i zvuková a obrazová kvalita prenosu, zaujmú rovnako širšie publikum, ako aj hudobných profesionálov. Podujatie sa koná pod supervíziou Goetheho inštitútu v Bratislave, ktorý na Slovensku pôsobí od roku 1993 a jeho poslaním je podpora znalosti nemeckého jazyka a rozvíjanie medzinárodnej kultúrnej spolupráce.

Koncert uvedú predkoncertné rozhovory v sále kina Lumière.

/

Programme

BERLÍNSKA FILHARMÓNIA/BERLINER PHILHARMONIKER
Sir András SCHIFF, klavír/Klavier/piano
Kirill PETRENKO, dirigent/Dirigent/conductor

– 18.15 – 18.45 predkoncertné rozhovory
predstavenie programu a interpretov – Jozef Lupták, riaditeľ festivalu a klavirista Peter Pažický

– 18.45 priamy prenos z Berlínskej filharmónie

Johannes BRAHMS (1833 – 1897)
Klavírny koncert č. 2 B Dur, op. 83/ Konzert für Klavier und Orchester Nr. 2 B-Dur Op. 83/ Concerto for Piano and Orchestra No. 2 in B flat major, Op. 83

– prestávka/intermission

Josef SUK (1874 – 1935)
Zrání, op. 34, symfonická báseň/Symphonische Dichtung „Zráni“ (Das Lebensreifen) Op. 34 /The Ripening, Symphonic Poem for Orchestra and Female Choir, Op. 34
Zbor Berlinského rozhlasu (ženská časť) / Ladies of the Rundfunkchor Berlin

/

Concert duration: 110 minút s prestávkou
Trvanie podujatia: 2,5 hod.

/

Informácie pre návštevníkov

  • Priamy prenos z digitálnej koncertnej siene Berlínskej filharmónie v Kine Lumière sa koná v režime OP.
  • Vstup na podujatie je zdarma. Voľné vstupenky je potrebné rezervovať si prostredníctvom stránky www.kino-lumiere.sk.
  • Pre bližšie informácie sledujte webstránku www.konvergencie.sk.
  • Zmena programu a účinkujúcich je vyhradená.
  • Aktuálne je podujatie VYPREDANÉ. Je však možné, že sa vzhľadom na karantény dostanú vstupenky naspäť do predaja. Sledujte prosím stránku www.kino-lumiere.sk

/

Linky a partneri

Priamy prenos koncertu prináša Goetheho inštitút v spolupráci s Digitálnou koncertnou sieňou Berlínskej filharmónie.

Festival Konvergencie z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Ďakujeme aj ďalším partnerom, mediálnym partnerom a podporovateľom.

Partners