continuo - podcast festivalu konvergencie

Konvergencie začali svoj jubilejný 25. ročník zimnou edíciou festivalu, ktorá sa uskutočnila medzi 13. a 25. februárom prevažne v priestoroch Slovenskej národnej galérie. Program bol venovaný komornej tvorbe Wolfganga Amadea Mozarta, a zároveň súčasnému fínskemu skladateľovi a klaviristovi Ollimu Mustonenovi. O tom, ako festival prepojil minulé so súčasným, hudbu s výtvarným umením, intrepretov navzájom i s publikom rozprávajú hudobné ukážky z koncertov, ale aj Jozef Lupták, violončelista a riaditeľ festivalu a  hudobníci, hudobníčky, ale aj publikum v bezprostredných reakciách na koncertoch. 

Podcast pripravila: Ivica Horáková

__

V podcaste sú použité hudobné ukážky nahraté počas festivalu:
O. Mustonen: Toccata
W. A. Mozart: Sláčikové kvinteto C dur KV 515
W. A. Mozart: Klarinetové kvinteto A dur KV 581
O. Mustotnen: Sielulintu
O. Mustonen: Klavírne kvinteto
Stroon, Pjoni, Ján Šicko: Mozart Reflections
W. A. Mozart: Bastien a Bastienka
W. A. Mozart: Kvinteto Es dur pre klavír a dychové nástroje KV 452

 

„Žiadna hra tónov sa nehrá hravejšie než Mozartova hudba. Je to hudba, ktorú hrá život. Spieva a tancuje, pýta sa a odpovedá, zmĺkne a opäť sa rozoznieva. Dokáže byť veselá i smutná, temná i jasná, tragická i oslobodzujúca, koľko ďalších pomenovaní by sme mohli nájsť – pomenovaní pre znejúci zmyslový výraz života,“ napísal nemecký muzikológ Hans Heinrich Eggebrecht o fenoméne Mozart. Do smrti vo veku 35 rokov vytvoril Wolfgang Amadeus Mozart vyše 600 diel, teda tisícky strán hudby, ktorá nikdy neprestala znieť. Obraz jej tvorcu je rovnako premenlivý a neuchopiteľný ako jeho hra tónov: zázračné večné dieťa, frivolný voľnomyšlienkár, tragický nepochopený génius – každá z týchto charakteristík je azda pravdou, no určite súčasne mýtom. Fascinujúcemu univerzu Mozartovej komornej hudby bude patriť zimná edícia festivalu Konvergencie, ktorá sa uskutoční od 22. do 25. februára 2024 v priestoroch Slovenskej národnej galérie. Hlavným hosťom festivalu bude vynikajúci fínsky skladateľ, dirigent a klavirista Olli Mustonen, ktorého diela zaznejú s Mozartovými. O programe festivalu, interpretoch a dielach sa rozprávali dramaturg festivalu Andrej Šuba a umelecký riaditeľ a violončelista Jozef Lupták.

 

MOZART – MUSTONEN
22. – 25. február 2024
Slovenská národná galéria, Bratislava 

Hudobný dvojportét Mozart-Mustonen doplnia sprievodné podujatia: projekcia režisérskej verzie Formanovho filmu Amadeus pri príležitosti 40. rokov od jeho premiéry, čítanie o hudbe s Robertom Rothom, Mozartov singspiel Bastien a Bastienka ako koncert pre deti i zvukové dobrodružstvá Stroona a Pjoniho.

PROGRAM FESTIVALU

VSTUPENKY

SLEDOVAŤ na Facebooku

V podcaste sú použité ukážky z nasledujúcich diel W. A. Mozarta:

  • Flautové kvarteto D dur, KV 258 / Hurel, Quatuor Voce (Alpha 2015)
  • Klavírny koncert Es dur, KV 449 / Brautigam, Kölner Akademie (BIS 2020)
  • Sláčikové kvinteto C dur, KV 515 / Quatuor Ébène, A. Tamestit (Erato 2023)
  • Duo G dur pre husle a violu, KV 423 / Båtnes, H. Landaas (Lawo 2011)
  • Klavírne kvarteto g mol, KV 478 / Lewis, Leopold String Trio (Hyperion 2003)
  • Sláčikové kvarteto B dur, KV 589 / Jerusalem Quartet (Harmonia mundi 2011)
  • Klarinetové kvinteto / Widmann, Arcanto Quartet (Harmonia mundi 2013)
  • Hobojové kvarteto / de Bruine, Orchestra of the 18th Century (Glossa 2016)
  • Kvinteto pre klavír a dychové nástroje, KV 452 / Le Sage, Les Vents Francais (Warner 2014)

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

 

 

Šojn avek der nechten! 
Včerajšok je už preč, 
zajtrajšok tu ešte nie je,
Nie je nič iné ako kúsok dneška, 
Nezničte to starosťami!
(Chasidské piesne)

Kniha Jiřího Langera Devět bran, ktorú nacisti takmer zničili, je súčasťou kultúrnej pamäti Chasidov. Vďaka niekoľkým zachráneným kópiám prežil pozoruhodný odkaz chasidskej komunity z obdobia pred holokaustom. V máloktorom literárnom diele sa nachádza toľko múdrosti, jemnosti a krásy pretkanej citlivým humorom. Úryvky z knihy čítajú Božidara Turzonovová a František Kovár, sprevádzaní nefalšovanou chadidskou hudbou v podaní bratislavského rabína Barucha Myersa a renomovaných slovenských hudobníkov: violončelistu Jozefa Luptáka, akordeonistu Borisa Lenka a huslistu Miloša Valenta. Úspešný projekt Chassidic Songs (Chasidské piesne) vznikol pred desiatimi rokmi z iniciatívy rabína Myersa. Chasidské piesne sú clivé, plné nekonečného smútku i bezstarostne veselé. Svojou krásou dokážu poslucháčov dohnať k slzám, aby ich vzápätí strhli a roztancovali. 

Záznam koncertu z 13. 9. 2023 v Moyzesovej sieni.

Devět bran
Chassidic Songs 
Baruch MYERS – klavír, spev
Miloš VALENT – husle, viola
Boris LENKO – akordeón
Jozef LUPTÁK – cello

Božidara TURZONOVOVÁ, František KOVÁR – slovo

Fotogaléria z koncertu

__

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

__

Podujatie bolo súčasťou projekt Building Music Bridges / Hudobné mosty – vytváranie priestoru pre medzikultúrny dialóg a dôveru hudbou, ktorý o.z. Konvergencie realizuje v rokoch 2022-2023 s podporou grantu z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

Never shall I forget that night, the first night in camp, that turned my life into one long night seven times sealed.“ / „Nikdy nezabudnem na tú noc, prvú noc v tábore, ktorá zmenila môj život na jednu dlhú noc, na noc siedmich pečatí…“

Elie Wiesel, úryvok z básne Never Shall I Forget (Noc)

Nesmieme zabudnúť – a predsa niektorí popierajú holokaust. Pamätníkov, ktorí si pamätajú hrôzy 2. svetovej vojny, je čoraz menej. Ostávajú však ich príbehy pripomínajúce zlo, aké sa v dejinách nesmie zopakovať. Nórsky klavirista Haakon Smith a jeho manželka, operná speváčka Martha Smith, bývali vo štvrti Washington Heights v New Yorku. Pozorne počúvali a zapisovali spomienky svojich susedov, ktorí prežili holokaust a pretavili ich do hudobno-slovného cyklu „Voices of the Holocaust“. Festival Konvergencie ich uviedol 12.9.2023 v Novej Synagóge v Žiline a 13.9.2023 v Moyzesovej sieni v Bratislave, v orchestrálnej úprave Daniela Rumlera a v podaní Hilaris Chamber Orchestra pod vedením Alana Vizváryho, sopranistky Evy Šuškovej, tenoristu Matúša Šimka a klaviristu Haakona Smitha. Sprievodné slovo, ktoré pripravila Martha Smith predniesli Eva Matejková a Marián Slovák.

Záznam koncertu z nášho nórsko-slovenského projektu o tolerancii, hudbe, vine a odpustení.

Marilee Eckert, Martha Smith: VOICES OF THE HOLOCAUST
HILARIS CHAMBER ORCHESTRA
Haakon SMITH (USA/NO) – klavír
Eva ŠUŠKOVÁ – soprán
Matúš ŠIMKO – tenor
Marián SLOVÁK, Eva MATEJKOVÁ – sprievodné slovo
Daniel RUMLER – aranžmány

Bulletin na stiahnutie

___

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

___

Podujatie bolo súčasťou projekt Building Music Bridges / Hudobné mosty – vytváranie priestoru pre medzikultúrny dialóg a dôveru hudbou, ktorý o.z. Konvergencie realizuje v rokoch 2022-2023 s podporou grantu z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

Ako vyzerá premiešavanie kultúr? Koľko strachu, zla a deštrukcie také čosi prináša? To sa v tomto podcaste nedopočujete. Zistíte však koľko krásy priniesli štyri roky s projektom Building Bridges. Spolu osem koncertov na Slovensku aj v Nórsku, srdečné vzťahy, ktoré pretrvávajú a vôľa pracovať na nových skladbách. 

Dobré príklady budovania mostov a umeleckých spoluprác existujú. Poďte si teda o jednom takom vypočuť. S manažérkou festivalu Konvergencie Leou Majerčákovou a riaditeľom festivalu a violončelistom Jozefom Luptákom spravila rozhovor Ivica Horáková.

Hudobné ukážky: 
Maruta / Building Bridges 1, Oslo, 2023
Čavalenky – Posledná spoveď / Building Bridges 1, Bratislava, 2022

___

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

___

Podcast vznikol v rámci projektu Building Music Bridges / Hudobné mosty – vytváranie priestoru pre medzikultúrny dialóg a dôveru hudbou, ktorý získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky. Cieľom projektu je rozvíjanie interkultúrneho dialógu a prostredníctvom aktivít spojených s hudobným umením komunikácia tém tolerancie voči menšinám, rodovej rovnosti, odmietania antisemitizmu a nenávistných prejavov v spoločnosti.


Ak sa chcete dozvedieť viac o programoch a projektoch financovaných z Grantov EHP na Slovensku, navštívte stránku www.eeagrants.sk.

 Spoločným úsilím k zelenej, konkurencieschopnej a inkluzívnej Európe.
#eeagrants #konvergencie #BuildingBridges

Intenzívny 24. ročník festivalu komornej hudby priniesol 18 koncertov, 86 interpretov a interpretiek a množstvo krásy. Dokázal však v čase predvolebnej kampane zmeniť svet? Hľadajte odpovede v rozhovore s riaditeľom festivalu Jozefom Luptákom.

 

Podcast pripravila Ivica Horáková.

 

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z festivalu:

  1. Marilee Eckert, Martha Smith: Pieseň Marian Constanovej z projektu „Voices of the Holocaust” v pdoaní Evy Šuškovej (soprán) a Hilaris Chamber Orchestra
  2. Pieseň „Du är den första“ z projektu Rímur v podaní Tria Mediaeval a Arveho Henriksena
  3. Osvaldo Golijov: Dreams and Prayers of Isaac the Blind v podaní Branislava Dugoviča (klarinet), Daniela Rumlera a Petra Bieleho (husle), Petra Zwiebela (viola) a Jozefa Luptáka (violončelo)
  4. Gyorgy Ligeti: Trio for violin, horn and piano v podaní Athanasiosa Ioannou (lesný roh), Ádáma Bandu (husle) a Nory Skuta (klavír)
  5. Ludwig van Beethoven (1770 – 1827): Klavírne trio D dur op. 70/1 „Geistertrio” v podaní Isabelle van Keulen (husle), Jozefa Luptáka (violončelo) a Ronalda Brautigama (klavír)

 

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Fotogalérie z festivalových koncertov nájdete na:
https://www.facebook.com/konvergencie/photos_albums

Netypický zvuk, netypický výzor. Hardangerské husle sú tradičný nórsky nástroj, Nils Økland na ne hrá klasiku, ľudovú hudbu aj voľné improvizácie. S hosťom festivalu Konvergencie, na ktorom vystúpi so svojou skupinou aj v projekte so slovenskými muzikantmi sa porozprával Oliver Rehák.

Zažite Nilsa Øklanda naživo na Festivale Konvergencie 2023:

utorok 19/09 / 19:00 / Building Bridges 2 & Nils Økland Band / Slovenská národná galéria, Átrium

Vypočujte si hudobné ukážky z májového koncertu Building Bridges v Banskej Bystrici

Galéria z koncertu v bansko-bystrickom klube Hogo Fogo, 22/5/2023.

__

Podcast vnzikol ako súčasť projekt Building Music Bridges / Hudobné mosty – vytváranie priestoru pre medzikultúrny dialóg a dôveru hudbou, ktorý o.z. Konvergencie realizuje v rokoch 2022-2023 s podporou grantu z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska prostredníctvom Grantov EHP. Projekt bol spolufinancovaný z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

V bohatej koncertnej mape septembra má už vyše dvadsať rokov svoje pevné miesto medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie. Tento rok prinesie tri programové bloky, 18 koncertov a okrem renomovaných domácich interpretov na ňom vystúpia aj výnimoční zahraniční umelci: huslistka Isabelle van Keulen, klavirista Ronald Brautigam, oceňované švédsko-nórske Trio Mediæval, trubkár Arve Henriksen či nórsky huslista a skladateľ Nils Økland. Hudba, ktorá spája, bude tento rok znieť v Bratislave aj v Žiline.
 
Tešíme sa na stretnutia s vami na koncertoch 10. – 24. septembra 2022 v Bratislave a Žiline.
 
Pripravili: Jozef Lupták, Andrej Šuba

Spracovali: Igor Baar, Andrej Šuba
 
 
 
 
Podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Festival Concertando sa v Ríme konal ôsmy raz. Do Talianska naň koncom apríla vycestoval violončelista Jozef Lupták, tri študentky violončela a neskôr sa k nim pridali aj členky tímu Konvergencií. Zvedavo sme pozorovali, vnímali, spoznávali a vychutnávali atmosféru kurzov a excelentných koncertov. Počuli sme piesne, ktoré pokojne mohol počúvať aj Ježiš Kristus v aramejčine, zažili sme Fratres Arvo Pärta v netradičnej forme s kráčajúcim violončelom a prejavom solidarity k Ukrajine, aj pofestivalovú večeru u riaditeľa festivalu a klaviristu Claudia Trovajoliho. V reportážnom podcaste vám prinášame rozhovory s Jozefom Luptákom, Claudiom Trovajolim a účinkujúcimi hudobníkmi, budete počuť aj autentické ukážky z koncertov.

Podcast je v slovenčine a tiež v angličtine. Ak preferujete čítanie, na webe Konvergencií nájdete aj festivalový denník Jozefa Luptáka s komentárom Ivice Horákovej.

 

Cestovala, nahrala a spracovala: Ivica Horáková
Fotografie, grafika: Zuzana Číčelová

 

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z koncertov festivalu Concertando Roma:

  • Avelito John Burgos: Variácie pre 4 violončelá
  • Jozef Lupták: Šesť mesiacov
  • Antonín Dvořák: Dumky
  • Johann Sebastian Bach: Goldbergove variácie (úprava pre sláčikové trio arr. Dimitri Sitkovetski)

 

Všetky cesty viedli na Concertando kurzy / festival / Roma – Blog

Program festivalu Concertando Roma 2023

__________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

 

Festival Konvergencie venovaný komornej tvorbe a životu Leoša Janáčka sa konal v marci v Bratislave. Priniesol koncertné zážitky, ale aj viaceré sprievodné aktivity, všetky s veľkým záujmom vás, publika a vynikajúcou spätnou väzbou od umelcov. V reportážnom podcaste sa prenesieme naspäť na všetky podujatia, zhodnotíme ako festival prebiehal aj zistíme, čo hovoria účinkjúci v zákulisí. Prajeme vám príjemné počúvanie.

Spracovala: Ivica Horáková

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z koncertov festivalu:
Leoš Janáček, Vladimír Merta – Na horách, na dolách
Leoš Janáček
Po zarostlém chodíčku I., III. Pojďte s námi!, IV. Frýdecká Panna Maria
Capriccio „Vzdor”, III. Allegretto
Mládí, III. Vivace
Dumka pre husle a klavír
Šest národních písní jež spívala Gabel Eva – Štyri kosy, Na Slatinských lúkach
Říkadla VI. Koza bílá, hrušky sbírá
Sonáta pre husle a klavír, III. Allegretto
Sláčikové kvarteto č. 2 „Listy důvěrné”, III. Moderato. Andante. Adagio
Suita pre sláčikový orchester, III. Andante con moto

Fotografie z festivalu

__________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Festival JANÁČEK 2023 začal! Na prvom podujatí v kníhkupectve Artforum v Bratislave čítal Robert Roth z listov Leoša Janáčka jeho múze Kamile Stösslovej. Slová o hudbe a hudba v slovách, lebo Leoš Janáček bol nielen majstrom v narábaní s tónmi, ale aj majstrom slova. Janáčkov príbeh môžte sledovať ďalej prostredníctvom jeho komorných diel – počas štyroch večerov v Moyzesovej sieni.

Program festivalu nájdete na: Konvergencie 2023 / JANÁČEK

Účinkujú
Robert ROTH, slovo
Eva ŠUŠKOVÁ, spev
Boris LENKO, accordion

Výber textov pripravil: Andrej ŠUBA
Zdroj:
Zahrádka, Jiří a kolektiv (ed.): Korespondence Leoše Janáčka [online]. Brno 2016. Dostupné z http://www.musicologica.cz/korespondencejanacek/

Hudobné ukážky
Leoš Janáček: A Leaf Blown-Away (On an Overgrown Path (Book I)) a výber z Moravské lidové poezie v písních (LáskaOsamělý, Nejistota, Kouzlo, Psaníčko, Tíha, Stálost, Slzy útěchou). 

Ospravedlňte prosím zníženú kvalitu nahrávky hudobných vstupov. Veríme, že neuberie autentickosti tohto mimoriadneho večera.

Zvukový záznam: Artforum
Postprodukcia: Ivica Horáková, Andrej Šuba

Fotogaléria z podujatia

__________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Leošovi Janáčkovi sa páčila Bratislava, obdivoval Dunaj, mal rád Tatry i slovenský folklór. A my na Konvergenciách obdivujeme a máme radi jeho hudbu, ktorá bude znieť v Bratislave od 2. do 12. marca. V Janáčkovej tvorbe sa hudba a jeho osobný život prelínajú fascinujúcim spôsobom, ktorý jeho hudbu robí autentickou a uveriteľnou. S jeho emóciami sa dokážeme stotožniť a prežívať ich spolu s ním na koncertoch. Program festivalu, venovaného komornej tvorbe Leoša Janáčka, predstavujú umelecký riaditeľ Konvergencií Jozef Lupták a dramaturg Andrej Šuba.

Pripravili: Jozef Lupták a Andrej Šuba
Nahrali a spracovali: Robert Pospiš & Martin Sillay / Real Music House

V podcaste sú použité hudobné ukážky:
L. Janáček: Pohádka
M. Rondin, violončelo
R. Pöntinen, klavír
(BIS, 1994)

L. Janáček: Sláčikové kvarteto č. 1 „Kreutzerova sonáta“
Zemlinsky Quartet (live)
(Zemlinsky Quartet, 2018)

L. Janáček: 4 kosy, Na slatinských lúkach
A. Kučerová, soprán
R. Pechanec, klavír
(Viva Musica! 2016)

__________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

V hudobnom vzdelávaní sme nezachytili príchod 21. storočia, svet nám uniká, prečo u nás existuje akademická bublina, aké sú rozdiely medzi tzv. ruskou a anglosaskou školou? Hudobné vzdelávanie je častou témou témou našich rozhovorov s domácimi i zahraničnými umelcami, ktorí majú aj pedagogické skúsenosti. Preto sme sa rozhodli pretaviť ho do série podcastov, v ktorej sa snažíme hľadať dôvody stagnácie a úpadku hudobného školstva u nás ale aj inšpirácií, východísk, riešení a novej nádeje pre jeho zlepšenie. V prvej časti diskutujú skladateľka a speváčka Ester Wiesnerová, violončelista a riaditeľ festivalu Jozef Lupták (obaja aktívni pedagógovia na Slovensku) a Oliver Rehák, redaktor Denníka N.

Spracoval Oliver Rehák

__________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

V roku 2022 si slovenská kultúra pripomínala 90. výročie narodenia Ilju Zeljenku (1932 – 2007). Na septembrových Konvergenciách okrem jeho Klavírneho kvinteta č. 2 (1958), ktorým sa skladateľ zaradil medzi priekopníkov avantgardy na Slovensku, zaznel program „Umenie je správa o človeku“. Spoznať myšlienkový svet originálneho umelca umožnilo čítanie Roberta Rotha z knihy Ilja Zeljenka: Rozhovory a texty I., II. (HC, 2018), výber pripravil Andrej Šuba, hudobne sprevádzali Ondrej Veselý (gitara) a Boris Lenko (akordeón).

Spracovala Ivica Horáková

V podcaste budete počuť skladby z podujatia:

Ilja Zeljenka
Duetá pre gitaru a akordeón
Tri staršie tance pre akordeón
Miniatúry pre akordeón
 

Fotografie z koncertu v Bratislave > 

__________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Prekračovanie hraníc je poznávacím znakom Konvergencií – hraníc žánrov, štýlov, generácií – radi spájame nespojiteľné, aby vznikala hudba, ktorá zasa prekračuje svoje vlastné hranice a vyjadruje postoj a povzbudzuje k tolerancii. Nebojí sa povedať No to war ani Áno menšinám.

O tom je aj náš projekt Building Bridges, ktorý dáva priestor vzniku nových umeleckých produkcií, vzdelávacím podujatiam i koncertom. Jozef Lupták, Boris Lenko, Braňo Dugovič a Andrej Šuba sa po koncerte v Osle rozprávali o tom, ako tieto spojenia vznikajú. Ak chcete nahliadnuť do zákulisia a pocitov hudobníkov, ktorí tvoria nové veci, aranžujú, improvizujú, hľadajú na pódiu, ale aj mimo neho cesty „ponad“ kultúry a či jazykové bariéry, započúvajte sa do ich rozhovoru.

Podcast pripravil: Jozef Lupták
Spracovala Ivica Horáková

V podcaste budete počuť skladby z koncertov Building Bridges v Banskej Bystrici a Bratislave (aranžmány: Jozef Lupták, Steinar Raknes, Boris Lenko, Brano Dugovič)

  1. Oj ja znaju šo hrich maju, ukrajinská ľudová
  2. Gas Nigun / Time from beyond, židovská ľudová/Steinar Raknes
  3. Tata, Lukáš Halajko&Rudolf Danihel “Čavalenky“)

 __________

Podcast Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.
__________
Koncert v Oslo je súčasťou projektu slovensko-nórskeho Building Bridges, ktorý Konvergencie v spolupráci s partnermi z Nórska a podporou Grantov EHP realizujú v rokoch 2022-2023.

Projekt Building Music Bridges / Hudobné mosty – vytváranie priestoru pre medzikultúrny dialóg a dôveru hudbou získal grant z Islandu, Lichtenštajnska a Nórska a je spolufinancovaný z prostriedkov štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.

Cieľom projektu je rozvíjanie interkultúrneho dialógu a prostredníctvom aktivít spojených s hudobným umením komunikácia tém tolerancie voči menšinám, rodovej rovnosti, odmietania antisemitizmu a nenávistných prejavov v spoločnosti.

Ak sa chcete dozvedieť viac o programoch a projektoch financovaných z Grantov EHP na Slovensku, navštívte stránku www.eeagrants.sk.

Čítanie z knihy esejí o kultúre, hudbe a umení interpretácie Alessandra Baricca, ktorú vydali Konvergencie v spolupráci s vydavateľstvom Artforum v máji tohto roka. Knihu preložil Stanislav Vallo. Podujatie sa konalo v Zrkadlovej sieni  Primaciálneho paláca 23.9.2022 v rámci 23. ročníka festivalu komornej hudby Konvergencie 2022.

Mário GEŠVANTNER, reading
Claudio TROVAJOLI (IT), piano
Presentation of the book: Stanislav Vallo, Andrej Šuba

V podcaste budete počuť dve skladby:
Ottorino Respighi: Notturno
Claude Debussy: Images II/č. 2

Nahrávka: Martin Čema (Cobra Sound)
Podcast spracovala Ivica Horáková

.
La Stampa and La Repubblica. Jeho úvahy  o hudbe a hudobníkoch vyšli v knihách Génius na úteku (o Rossinim, 1988) a The Soul of Hegel and the Cows of Wisconsin (1992). Vo štvorici filozoficko-estetických esejí skúma vzťahy medzi hudbou a modernitou, interpretáciou, recepciou a percepciou a uvažuje o hodnote hudby pre spoločnosť. V tejto súvislosti zavádza termín musica colta („ušľachtilá hudba“). Chápe pod ním hudbu, ktorá nie je muzeálnou hodnotou, kratochvíľou či spotrebným tovarom, ale vstupuje do dialógu so súčasnosťou. Deje sa tak prostredníctvom interpretácie, ktorá musí byť traumou, šokom a osvietením súčasne. Začiatkom 90. rokov 20. storočia bola aktuálna aj Bariccova polemika so zakonzervovanými ideovými východiskami tzv. Novej hudby.

Druhá časť reportáže od Francúzskeho večera po NIE VOJNE prinesie do vašich uší náladu a spomienky na festival, o ktorých ste možno ani nevedeli. Umelci, radosť z hudby, veľa smiechu a brilantná hudba vám prinesú pokoj a dotyk krásy.

Podcast pripravila a spracovala Ivica Horáková

__________

V podcaste sú použité ukážky z diel, ktoré odozneli na koncertoch:

  1. Ottorino Respighi: Notturno
  2. César Franck – Klavírne kvinteto f mol
  3. Tibor Feledi – Prší prší
  4. Šimon Lučenič – La Conversación
  5. Luigi Boccherini – Sláčikové kvinteto D dur
  6. Silvestrov: Postludium, 4 Pieces, op. 2 (2006)

__________

Podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

23.ročník Konvergencií bol pestrý a nádherný. Vráťte sa s nami k septembrovému festivalu reportážami, ktoré vám prezradia to, čo ste o ňom nemali možnosť vedieť. Aké umelecké spojenia, či spojenia životné počas festivalu vznikli? Prezradia to účinkujúci, návštevníci, ale aj organizátori. 

Podcast pripravila a spracovala Ivica Horáková

__________

V podcaste sú použité ukážky z diel, ktoré odozneli na koncertoch:

  1. L. van Beethoven: Sonáta pre violončelo A dur (arr. D. Rumler)
  2. H. Zimmer: Interstellar
  3. Čavalenky – Andelé a démoni
  4. J. L. Bella: Elégia pre husle, violončelo a klavír
  5. K. Stockhausen: Harlekýn

__________

Podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Klasika, avantgarda, world music, hudba slovenských skladateľov aj škandinávsky jazz – hravá i hĺbavá, no najmä bezhranične pestrá, taká bude hudba na aktuálnom ročníku medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Program festivalu vám predstaví zakladateľ a riaditeľ, violončelista Jozef Lupták.

Tešíme sa na stretnutia s vami na koncertoch 13. – 25. septembra 2022 v Bratislave a Piešťanoch.

Pripravil: Jozef Lupták
Spracoval: Andrej Šuba

__________

V podcaste boli použité ukážky zo skladieb:

  • Cage: Quartet for 4 Percussionists/CD Wooden Branch, Percussion Group of The Hague (Globe, 1992),
  • Čavalenky: Chlapci na ulici/CD Stoka rap (Ruka Hore, 2019),
  • H. Grieg: Husľová sonáta č. 3/CD Grieg: Violin Sonatas, M. Paľa, L. Fantowitz (Pavlik Records, 2016),
  • Ravel: Husľová sonáta č. 2/CD M. Ravel: Chamber Works, D. Sitkovetsky, B. Davidovich (Orfeo, 1999),
  • Rota: Flautové trio/CD Rota: Chamber Music, E. Pahud, D. Kashimoto, E. Le Sage (Alpha, 2021),
  • Stroon: Can’t we/CD Temple Timbre Embers (Deadred Records, 2020),
  • Tibor Feledi Kairos Quintet: The Sun Awakens/CD Common Playgrounds (HF, 2018),
  • Zeljenka: Tri staršie skladby pre akordeón/CD Homo harmonicus, B. Lenko (Pavlik Records, 2010),
  • Silvestrov: Elégia, Bagatela č. 1/CD Bagatellen und Serenaden, Münchener Kammerorchester, Silvestrov (ECM, 2007)
  • Lacrimosa/CD Hieroglyphen der Nacht, A. Lechner (ECM, 2017)

__________

Podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Kedy ste naposledy cítili trému? Triasli sa vám kolená, oblial vás studený pot, stuhli vám ruky, zlyhala pamäť? Tréma je téma, ktorej sa v rámci štúdia hudby venuje len malá pozornosť. A netýka sa len hudobníkov. O tréme a tom, kde sa berie, ako s ňou vieme pracovať a prečo sa jej venujeme v Konvergenciách dlhodobo, sa rozpráva Jozef Lupták s fyzioterapeutom Zoltánom Sýkorom.

Pripravil: Jozef Lupták
Spracovala: Ivica Horáková

Podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

V marci sa v Bratislave konal festival komornej hudby venovaný skladateľovi Johannesovi Brahmsovi. Konal sa počas vojny na Ukrajine. Ako sa festival s touto skutočnosťou vyrovnal? Je dobrý nápad v takých chvíľach organizovať festival? A konal by sa festival, ak by bol na programe Šostakovič? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky nájdete v 23. vydaní podcastu Continuo.
 
Pripravila: Ivica Horáková
 
V podcaste sú použité hudobné ukážky z koncertov festivalu Brahms 2022:
J. Brahms: Husľová sonáta č. 3 d mol, op. 10, Allegro
Milan PAĽA – husle, Ladislav FANČOVIČ – klavír
 
J. Brahms: Sláčikové kvarteto č. 3 B dur, op. 67, Vivace
NAVARRA QUARTET (UK)
 
M. Skoryk: Hudba k filmu Vysokyv pereval
Júlia Roshko (UA) – husle, Jevgenij Iršai – klavír
 
J. Brahms: Trio pre lesný roh, husle a klavír Es dur, op. 40, Adagio mesto
Carlie Brooke BIGELOW (CAN) – lesný roh, Benjamin Marquise GILMORE (UK) – husle, Peter PAŽICKÝ – klavír
 
J. Brahms: Klavírne kvarteto č. 1 g mol, op. 25, Rondo alla Zingarese: Presto
Daniel ROWLAND (UK) – husle, Martin RUMAN – viola, Maja BOGDANOVIĆ (SRB) – violončelo, Nino GVETADZE (GE) – klavír
 
J. Brahms: Liebeslieder – Walzer, op. 52
Terézia ZIMKOVÁ – soprán, Jarmila BALÁŽOVÁ – alt, Juraj KUCHAR – tenor, Tomáš ŠELC – bas
DEVANAS DUO: Kristína SMETANOVÁ – klavír, Júlia STAHL NOVOSEDLÍKOVÁ – klavír

J. Brahms: Sláčikové sexteto č. 2 G dur, op. 36, Poco allegro
Daniel ROWLAND (UK), Ivana KOVALČÍKOVÁ – husle, Martin RUMAN, Petr HOLMAN (CZ) – viola, Robert COHEN (UK), Maja BOGDANOVIĆ (SRB) – violončelo

Podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

V podcaste Continuo sa o Brahmsovi, jeho živote, dobe, hudbe i o pripravovanom festivale Konvergencie venovanom skladateľovej komornej tvorbe rozprávajú umelecký riaditeľ Konvergencií, violončelista Jozef Lupták, dramaturg Andrej Šuba a muzikológ Adrian Rajter.
 
V podcaste sú použité hudobné ukážky:
Johannes Brahms: Sláčikové Sexteto B dur, op. 18, Scherzo
Igor Karško – 1. husle, Ivana Pristašová – 2. husle, Milan Radič – viola,  Simon Tandree – viola, Jozef Lupták – violončelo, Ján Slávik – violončelo
(Konvergencie 2005)

Johannes Brahms: Sláčikové kvinteto F dur, op. 88, Allegro energico – Presto
Milan Paľa – 1.husle, Marián Svetlík – 2. husle,  Milan Radič – viola,  Peter Vrbinčík – viola, Jozef Lupták – violončelo
(Konvergencie 2007)
 
Johannes Brahms: Klavírne kvinteto f mol, op. 34, Scherzo. Allegro
Igor Karško – 1. husle, Ivana Kovalčíková – 2. husle, Martin Ruman – viola, Jozef Lupták – violončelo, Nora Skuta – klavír
(Konvergencie 2020)
 
Johannes Brahms: Sláčikové Sexteto G dur, op. 36, Poco Allegro
Benjami Schmid – 1. husle, Ivana Pristašová – 2. husle, Vladimir Mendelssohn – viola, Peter Šesták – viola, Robert Cohen – violončelo, Jozef Lupták – violončelo
(Konvergencie 2004)

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Rok 2021 chceme vyprevadiť s nadhľadom a optimizmom majstra – Milana Lasicu. Keď účinkoval v júni 2021 na Konvergenciách, boli to nezabudnuteľné momenty na pódiu i v zákulisí. V júli odišiel spôsobom, ktorý akoby bol pointou toho, čo nám celý život dával. Bol viac než herec a spisovateľ, režisér, spevák a humorista. Bol to „Človák“ (vynález L+S).

Prinášame vám v podobe podcastu čítanie z textov Milana Lasicu, ktoré sa konalo na festivale Konvergencie 18. septembra 2021 v bratislavských Klariskách. Výber textov pripravil Tomáš Hudák, číta Boris Farkaš a hudbu blízku Milanovi Lasicovi priniesla Dorota Nvotová.

Úvod podcastu patrí rozhovoru Jozefa Luptáka s Tomášom Hudákom o tom, ako texty vyberal.

Príjemné počúvanie a kvalitný záver roka 2021.

 

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

“Understanding the rules of playing Scarlatti is a way to more freedom in expression and interpretation”.

Italian Guitarist Alberto Mesirca should have been our guest for a concert and a seminar in the beginning of December. However, sudden changes of the pandemic regulations in Slovakia did not allow us to meet audience in person. Therefore, we decided to share Alberto’s knowledge on interpretation of Scarlatti as a podcast. His friends, Slovak guitarist Martin Krajčo and cellist and director of Konvergencie Chamber Music Festival (and Masterclassses) Jozef Luptak joined him in a friendly discussion in the Real Music House studio.

Alberto and Martin talk about how to play and transcribe Scarlatti Sonatas on Guitar, how to understand ornamentation, affect, trills, phrasing and timing in his music. Which books you can read to find out more about this topic and become more aware of the style of performing this beautiful music. We have added great music by Scarlatti and Frescobalsdi perfromed by great Alberto Mesirca and fenomenal Romina Basso.

This podcast is an educational one – listen to it, take a paper and a pen and write your notes.

This podcast is an educational one – listen to it, take a paper and a pen and write your notes. Enjoy listening and learning!

Video: Konvergencie 2021 – Vďačnosť / Gratitude / A. Mesirca, J. Luptak

This podcast is supported using public funding by Slovak Arts Council

Welcome to another friendly discussion about music. Argentinian bandoneonist Marcelo Nisinman together with Italian guitarist Alberto Mesirca and Dutch violinist Daniel Rowland talk about their relationship with Astor Piazzolla’s music – what is the difference between the way it’s written and the way it sounds. Where does the bandoneon come from, why it was a tabu to play it in Argentina and what was it like to study with Astor Piazzolla in person. Why do we think Piazzolla has lots in common with Monteverdi, Bach, Shostakovich or Chopin and what does it mean for classically trained musicians to play Piazzolla’s Tango. Listen to Marcelo playing his bandoneon amazingly and to lots of laugh and surprises in this friendly talk.

 

This discussion was recorded on June 1st, 2021, the morning after an amazing concert of Chamber Jam Quintet in Bratislava Slovakia within the Konvergencie Chamber Music Festival.

The discussion is led by Oliver Rehák, musicologist and journalist and Jozef Lupták, cellist and director of Konvergencie Festival.

Photos from the concert Chamber Jam Quintet: Extasis in Bratislava, 2021

__________

This podcast is supported using public funding by Slovak Arts Council

Dominic Miller, one of the world’s most famous guitarists known also for his long-lasting and close cooperation with Sting, was the guest of international chamber music festival Konvergencie 2021 in Bratislava, Slovakia. The concert on 9th September 2021 was the closing event of his European tour “Absinthe” with a fascinating line-up: Dominic MILLER – guitar, Ziv RAVITZ – drums, Nicolas FISZMAN – bass and Jacob KARLZON – piano. Dominic is talking about his relationship with music and performing life at a café with guitarist Daniel Salontay and Jozef Luptak, cellist and the Konvergencie festival director.

For Konvergencie Chamber Music Festival: Daniel Salontay

Photos from the concert Dominic Miller: Absinthe in Bratislava, 2021

__________

This podcast is supported using public funding by Slovak Arts Council

Veľmi veľa zážitkov má ten, kto bol na 22. ročníku festivale Konvergencie. Preto sa reportáž z festivalu zmestila až do dvoch vydaní podcastu Continuo. Ako znel tento ročník festivalu vás pozývame počúvať v najnovšom dieli.

 

Pripravila: Ivica Horáková

 

V podcaste sú použité ukážky z koncertov festivalu Konvergencie 2021:

  1. Jean Sibelius: Sláčikové kvarteto d mol op. 56 v podaní Meta4 Quartet (koncert Voces Intimae sa konal 9. 2021 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu)
  2. Johannes Brahms: Klavírne trio a mol, op. 114, Allegro (koncert Dialógy sa konal 9. 2021 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu)
  3. Jaroslav Filip / Milan Lasica: Za dedinou v podaní Doroty Nvotovej (čítačka Spoza dverí sa konala 9.2021 v koncertnej sieni Klarisky)
  4. Johann Nepomuk Humel: Klavírne septeto č. 1 d mol op. 74, Menuetto: Scherzo (koncert Bratislavskej noci komornej hudby sa konal 9.2021 v koncertnej sieni Klarisky)
  5. Sólové improvizácie na B-A-C-H v podaní J.V. Michalka (koncert Soli Deo Gloria sa konal 19.9.2021 vo Veľkom evanjelickom kostole)
  6. Johannes Brahms: Sláčikové sexteto č. 1 B dur, op. 18, Allegro ma non tropo (výber) (koncert Beethoven-Brahms-Bruch sa konal 9. 2021 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu)

Fotografie z koncertov festivalu Konvergencie 2021 si môžte pozrieť v galérii.

Záznam koncertov môžte sledovať na našom YouTube:

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Návštevníci 22. ročníka Festivalu Konvergencie mali možnosť zažiť unikátne projekty a takmer mesiac plný hudby. Aká je atmosféra v zákulisí, ako vnímajú festival umelci, organizátori a návštevníci? A ako sa na prvú polovicu festivalu pozerá jeho riaditeľ Jotef Lupták? V novom podcaste Continuo sa všetko dozviete a zároveň sa budete môcť dotknúť majstrovstva zvuku, ktoré sa festivalom nieslo od začiatku do konca.

Pripravila: Ivica Horáková

V podcaste sú použité ukážky z koncertov festivalu Konvergencie 2021:

  1. Dominic Miller, Gordon Sumner: La Belle Dame Sans Regrets (koncert Dominic Miller: Absinthe sa konal 9. 2021 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu)
  2. Zuzana Mojžišová: Mariška (koncert Zuzana Mojžišová: Puščaňa sa konal 9. 2021 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu)
  3. Pēteris Vasks: Koncert pre violončelo č. 2 „Klātbūtne“ (2011/2012), výber z 2. časti v podaní Jozefa Luptáka (violončelo) a Ensemble Opera Diversa pod vedením G. Tardonovej (koncert Presence sa konal 9. 2021 v Elektrárni Piešťany)
  4. Dominic Miller: La Boca
  5. Reinhold Glière: Dix duos pour deux violoncelles, Op. 53, č. 8 Giocoso v podaní Roberta Cohena a Jozefa Luptáka (koncert Cello Duo sa konal 9. 2021 v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca)

Fotografie z koncertov festivalu Konvergencie 2021 si môžte pozrieť v galérii.

Záznam koncertov môžte sledovať na našom YouTube:

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Dominic Miller, svetoznámy gitarista, bol hosťom festivalu Konvergencie 2021. Koncert 9. septembra bol posledným z jeho európskeho turné, na ktorom sa predstavil s vynikajúcimi hudobníkmi Zivom Ravitzom (bicie), Nicolasom Fiszmanom (basová gitara) a Jacobom Karlzonom (klavír). Na káve s Jozefom Luptákom a Danielom Salontayom pred odchodom z Bratislavy porozprával o svojom vzťahu k hudbe a tvorbe.

Pre Konvergencie pripravil: Daniel Salontay

Výber z interview si budete môcť prečítať aj v magazíne Nový Populár.

Fotografie z koncertu Dominic Miller: Absinthe si môžte pozrieť v galérii.

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

„Krása a harmónia su zriedkavé v živote, no v hudbe sú možné.“  _Peteris Vasks 

Presvedčte sa o tom sami na koncertoch 22. ročníka festivalu Konvergencie. Umelecký riaditeľ Jozef Lupták a dramaturg Andrej Šuba predstavujú program, ktorý prinesie množstvo koncertov od 9. do 26. septembra 2021  v Bratislave a otvárací koncert 5. 9. 2021, mimoriadne v Piešťanoch, na ktorom bude znieť práve hudba citovaného P. Vasksa. Tešíme sa na vás – návšteva koncertov komornej hudby pôsobí priaznivo na zdravie.

Podcast pripravili: Andrej Šuba a Jozef Lupták

Za spoluprácu pri nahrávaní ďakujeme štúdiu Real Music House

__________

Pozrite si program festivalu:

– na našej webstránke 

– a na našom Facebooku

__________

V podcaste sú použité hudobné ukážky:

  1. Piazzolla: Milonga de Angel (Quinteto Tango Nuevo, Live in Colonia 1984, Intuition Records 2003)
  2. Vasks: Cello Concerto No. 2 Presence“ (Sol Gabetta, Amsterdam Sinfonietta, Sony Classical 2015)
  3. Wiesner: Paprsky světla (Ensemble Opera Diversa – live, dir. G. Tardonová)
  4. Miller: Bicycle (CD Absinth, ECM 2019)
  5. Mojžišová: Puščaňa (CD Puščaňa, go2stage 2019)
  6. Varga: Sonatína: Allegro giocoso (I. Šiller)
  7. Glìere: Dix Duos pour deux Violoncelles, op. 53: Leggiero (R. Cohen, J. Lupták, CD Konvergencie 20 live 2019)
  8. Haydn: Sláčikové kvarteto č. 46 f mol, op. 55/2: Menuetto (Meta4, CD Haydn String Quartets Nos. 45 – 47, Hänssler Classics 2010)
  9. Saariaho: Terra Memoria (Meta4, CD K. Saariaho Chamber Works for Strings, Vol. 2, Ondine 2016)
  10. Lash: C (Passepartout duo)
  11. Ph. Hurel: Tombeau – In Memoriam Gérard Grisey (G. Durot, S. Vichard)
  12. E. Dohnányi: Serenáda, op. 10: Marcia (I. Karško, S. Tandree, J. Lupták, CD Konvergencie 20 live 2019)
  13. E. Dohnányi: Klavírne kvinteto č. 2 es mol, op. 26: Allegro non troppo (The Schubert Ensemble of London, Hyperion 1996)
  14. J. N. Hummel: Septeto, op. 74: Menuetto o Scherzo (Ensemble Capricorn, Helios 1991)
  15. M. Lasica/J. Filip: Vyletel vták (CD Bolo nás jedenásť, Opus 1981)
  16. J. Brahms: Sláčikové sexteto č. 1 B dur, op. 18: Tema con variazioni (The Raphael Ensemble, Hyperion 2008)
  17. M. Bruch: Sláčikové okteto B dur (WDR Sinfonieorchester Chamber Players, Alpha 2021)

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Piazzollovu výnimočnú tvorbu pri príležitosti 100. výročia jeho narodenia priniesli Konvergencie v mnohých podobách. Jarné vydanie medzinárodného festivalu Konvergencie sa tento rok podarilo uskutočniť od apríla do júna 2021. S miernym uvoľnením opatrení bolo možné na festivale privítať aj návštevníkov, mnohí umelci stáli na pódiách po niekoľkomesačnej pauze. O tom, ako festival prebiehal, aké zážitky a emócie priniesol, sa dopočujete v 13. podcaste Continuo slovami riaditeľa festivalu Jozefa Luptáka a tiež ďalších účinkujúcich umelcov.

Podcast pripravila: Ivica Horáková

V podcaste sú použité skladby, ktoré odzneli na koncertoch festivalu Konvergencie 2021 /PIAZZOLLA:

Astor Piazzolla: Zita (arr. S. Assad) z koncertu Milonga per tre (30.5.2021, Klarisky) v podaní: Ondrej Veselý – gitara, Martin Krajčo – gitara, Jozef Lupták – violončelo

Astor Piazzolla: Tango Apasionado z koncertu Hora cero (4.6.2021, Štúdio L+S) v podaní: Martin Chovanec – bandoneón, Stanislav Palúch – husle, Jozef Lupták – violončelo, Juraj Griglák – kontrabas, Ladislav Fančovič – klavír

Astor Piazzolla: Kicho z koncertu ChamberJam Quintet – Extasis (31.5.2021, Slovenský rozhlas) v podaní: Marcelo Nisinman – bandoneón, Daniel Rowland – husle, Alberto Mesirca – gitara, Zoran Marković – kontrabas, Natacha Kudritskaya – klavír

Frank Zemplinský / Boris Boča: Skôr než odídeš z koncertu Slovenské tango (12.6.2021, Slovenský rozhlas) v podaní Bratislava Hot Serenaders a Milana Lasicu

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

„Hudba stvorená pre lásku, pokiaľ netancujete tango,“ napísal o jeho skladbách Sting. Svet si tento rok pripomína sté výročie narodenia génia argentínskeho tanga Astora Piazzollu (1921 – 1992). Tento bohém, búrlivák, bonviván a svetobežník s bandoneónom navždy zmenil podobu tradičného tanca, ktorého temperament a vášeň spojil s bezprostrednosťou jazzu a sofistikovanosťou klasickej hudby. Tak vzniklo „tango nuevo“, nové tango, tango na počúvanie a snívanie.

O poetickej hudbe Astora Piazzollu v podcaste Konvergencií rozprávajú umelecký riaditeľ festivalu, violončelista Jozef Lupták, akordeonista Boris Lenko, ktorý ako jeden z prvých priniesol Piazzollovu hudbu na Slovensku a vo Švajčiarsku pôsobiaci huslista Igor Karško. 

Konvergencie si Piazzollovu výnimočnú tvorbu pripomenú v máji a júni 2021 špeciálnou edíciou festivalu, v ktorej prinesie niekoľko koncertov, čítačku, film i diskusie.  

 

Podcast pripravil: Jozef Lupták 
Za spoluprácu na 12. dieli ďakujeme štúdiu Real Music House  

V podcaste sú použité skladby

Astor Piazzolla: Verano Porteño, CD Alea, Pavlík Records 2008
Astor Piazzolla: Fugata, CD Alea, Pavlík Records 2008

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.
__________

Konvergencie / Piazzolla 2021
apríl – máj – jún / Bratislava & online

Program festivalu  

Marián Varga je fenoménom (česko-)slovenskej hudobnej scény a jeho tvorba, život, vyžarovanie a túžba po slobodnom tvorivom vyjadrení umelca našou nespochybniteľnou inšpiráciou. Jeho hudba bola pre nás oknom do slobody nielen počas obdobia komunizmu, ale zostáva ňou až do dnes. Spolu so Spoločnosťou Mariána Vargu, ktorá vznikla pred vyše troma rokmi, krátko po jeho odchode, sa snažíme o to, aby Mariánova hudba žila ďalej v originálnej a kvalitnej forme a interpretácii.

Spolu s Jankou Vargovou, Agnesom Snopkom a Oliverom Rehákom sa rozprávame o tom, čo všetko sme za ten čas stihli urobiť, vydať, archivovať, nájsť a čo to pre každého z nás znamená. Pripomenieme si intenzívnu prácu na súbornej kolekcii Mariánovej tvorby, dozviete sa aj o tom, ako sa doslova objavili jeho detské skladby, akú majú vysokú kvalitu a čo sa s nimi bude diať ďalej. Povieme vám aj o ďalších koncertných a tvorivých plánoch Mariánových pokračovateľov. A samozrejme, Agnes doplní rozprávanie živými príbehmi s Mariánom spred vyše 40 rokov.

Podcast pripravil: Jozef Lupták

__________

V podcaste sú použité skladby Mariána Vargu (1947 – 2017):

Skladby z novovydanej nahrávky a publikácie detskej tvorby Mariána Vargu „O chlapcovi, ktorý krotil čertov a našiel krásu“ (Spoločnosť Mariána Vargu, 2021), Ivan Šiller, klavír
– Vivace
– Piu Allegretto
– Preludium
– Vivace Quasi Presto
– Sonatína, III. Allegro giocoso

Slnečnice, Sisa Fehér, spev, Oskár Török, trúbka, Jozef Lupták, violončelo, Vladislav Šarišský, klavír, z albumu „Marián Varga 70 + 3″ (n.f. Mosty, Spoločnosť Mariána Vargu, 2021, nahrané v septembri 2020 v Skalici)

Collegium musicum: Autoportrét slobodného umelca z albumu Continuo (1978), remaster z roku 2019 pre Marián Varga Collected Works I.

Mastering a zvukový dizajn všetkých nahrávok: Robert Pospiš, Martin Sillay (Real Music House, 2019 – 2021)

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Za spoluprácu na 11. dieli ďakujeme štúdiu Real Music House.

 

Od vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej uplynuli tri roky. Na túto udalosť a na to, čo pre našu spoločnosť znamená nesmieme zabudnúť. Violončelista Jozef Lupták preto s Festivalom Konvergencie pripravili 21. februára 2021 streamovaný koncert Memento v Klube pod lampou. 

V reportáži si môžete vypočuť, v akej atmosfére sa koncert niesol a čo sa za posledné tri roky v spoločnosti a našich životoch z pohľadu hudobníkov Jozefa Luptáka, Borisa Lenka, Martina Rumana a Braňa Dugoviča a pastora Daniela Pastirčáka zmenilo.

Podcast pripravili: Ivica Horáková a Andrej Šuba

 

V podcaste sú použité ukážky z koncertu Memento, ktorý sa konal v 21. februára 2021 v Klube pod lampou a bol streamovaný na sieti Facebook. Celý koncert si môžte pozrieť tu

J. S. Bach (1685 – 1750): Sarabanda (Suita č. 2 d mol BWV 1008) / J. Lupták, violončelo

I. Stravinskij (1882 – 1971): Elégia pre sólovú violu / M. Ruman, viola

G. Kančeli (1935 – 2019)/B. Dugovič: IDA pre klarinet a akordeón / B. Dugovič, klarinet, B. Lenko, akordeón

M. Burlas (1955): Black Swan pre sólové violončelo a looper (venované Jánovi a Martine) / J. Lupták, violončelo

B. Lenko (1965): Silegna pre akordeón / B. Lenko, akordeón

A. Piazzolla (1921 – 1992): Libertango, Dželem Dželem (rómska ľudová) / J. Lupták, violončelo, B. Lenko, akordeón

J. S. Bach: Arioso (Cantata BWV 156) / J. Lupták, violončelo, B. Lenko, akordeón

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Umenie ako zrkadlo, hudba ako liek. Posledné vydanie podcastu Continuo v tomto roku vzniklo ako zostrih z adventného koncertu festivalu Konvergencie v podkroví Mirbachovho paláca (Galéria mesta Bratislavy). Na koncerte zazneli hudba estónskeho mystika Arva Pärta, pomalá časť z Beethovenovho Sláčikového kvarteta, op. 132, koledy v úprave bratislavského skladateľa, dirigenta Cirkevného-hudobného spolku Alexandra Albrechta a príhovor kazateľa Cirkvi bratskej Daniela Pastirčáka. Stíšme sa a počúvajme spolu. Konvergencie – festival, ktorý spája.

 

Arvo Pärt (1935)

Spiegel im Spiegel

  1. Ruman, viola
  2. Lenko, klávesy

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

Sláčikové kvarteto č. 15 a mol, op. 132 (úryvok)

III. Molto adagio – Andante „Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart“

  1. Rumler, 1. husle L. Harvanová, 2. husle
  2. Ruman, viola J. Lupták, violončelo

Arvo Pärt

Spiegel im Spiegel

  1. Lupták, violončelo
  2. Lenko, klávesy

Alexander Albrecht (1885 – 1958)

Vianočné kvarteto

  1. Aké je to svetlo

III. Tichá noc

  1. Rumler, 1. husle L. Harvanová, 2. husle
  2. Ruman, viola J. Lupták, violončelo

 

Hudobné ukážky pochádzajú z koncertu Zrkadlo v zrkadle, ktorý sa uskutočnil 13. 12. 2020 v podkrovných priestoroch Galérie mesta Bratislavy.

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Čo spája Stinga, Rogera Watersa, Gandalfa, Roberta Rotha a Konvergencie? Predsa Stravinského Príbeh vojaka. Spoznajte ikonické dielo hudby 20. storočia a novú nahrávku festivalu Konvergencie z rozprávania jej producenta a umeleckého riaditeľa Konvergencií Jozefa Luptáka, charizmatického predstaviteľa Vojaka, Diabla a Rozprávača Roberta Rotha a spoluautora nového slovenského prekladu libreta Jána Štrassera. Nadčasový príbeh o hľadaní šťastia, rafinovaná hudba ruského majstra a sedem vynikajúcich hudobníkov. Účinkujú Igor Karško (husle, hudobné naštudovanie), Juraj Griglák (kontrabas), Ronald Šebesta (klarinet), Peter Kajan (Fagot), Zoltán Molnár (kornet), Branislav Belorid (trombón) a Peter Kosorín (bicie nástroje).

 

Pripravil Andrej Šuba.   

V podcaste sú použité ukážky z CD Igor Stravinskij: Príbeh vojaka. Nahrávka vznikla na festivale Konvergencie 2019 a pod rovnakou hlavičkou vyšla v roku 2020 ako album s CD, bookletom i kódom na stiahnutie audiosúborov.

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Podcast Continuo prináša informácie o aktivitách Festivalu Konvergencie a komornej hudbe v najrôznejších podobách. V aktuálnom vydaní sa s nami vyberiete do poľského Gdansku na festival Euro Chamber Music, ktorý bol cieľom jedinej tohoročnej zahraničnej cesty aspoň úzkej časti nášho tímu.

Jozef Lupták a Andrej Šuba vám predstavia svoje dojmy z Poľska, priebeh festivalu, sólového violončelového recitálu, aj súťaže komornej hudby, ktorej bol Jozef porotcom. Porozprávajú aj príbeh o vzniku nového violončela z Cremony od majstra Fernanda Limu. Aj napriek prísnym protipandemickým opatreniam sa našim kolegom podarilo získať množstvo skúseností a zážitkov a sme radi, že sa s nami o ne podelili v podcaste i Blogu.

Podcast pripravili: Jozef Lupták, Andrej Šuba a Ivica Horáková

V podcaste sú použité ukážky z recitálov Anny Marie Staskiewicz a Jozefa Luptáka na Euro Chamber Music Festival-e v Gdansku. Ďakujeme organizátorom za možnosť použiť nahrávky.

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Pokračovanie reflexie 21. ročníka medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie. Posledné koncerty v design factory, ale aj v Primaciálnom paláci a v Klariskách. Nečakané prekvapenia a množstvo kvalitnej hudby.

V druhom dieli podcastu Continuo o septembrových Konvergenciách budete okrem riaditeľa festivalu Jozefa Luptáka počuť umelcov, technikov a organizátorov festivalu.

Podcast pripravila Ivica Horáková v spolupráci s Andrejom Šubom z tímu festivalu Konvergencie.

 

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z festivalu Konvergencie 2020:

  • B. Dugovič: Aktak (Konvergencie 2020, live)
  • J. Brahms: Violončelová sonáta č. 1 e mol, op. 38: II. Allegretto quasi menuetto / J. Podhoranský, violončelo, M. Lapšanský, klavír (Opus, 1987)
  • J. N. Hummel: Klavírne kvinteto es mol, op. 87: II. Menuetto / S. Schäffer, husle, M. Ruman, viola, A. Gál, violončelo, J. Prievozník, kontrabas, J. Palovičová, klavír (Konvergencie 2020, live)
  • A. Albrecht: Klavírne kvinteto: II. Andante sostenuto III. Scherzo / M. Paľa, 1. husle, D. Rumler, 2. husle, M. Ruman, viola, J. Lupták, violončelo, A. Hučková, klavír (Konvergencie 2020, live)
  • J. N. Hummel: Etuda, op. 125/22 / J. Palovičová, klavír (Konvergencie 2020, live)
  • Toddler Punk & Ľ. Kukliš: Olijanko (Monokel, 2019)
  • R. Pospiš & M. Sillay: V hlbokej doline (Balady/Konvergencie 2020, live) / R. Pospiš, spev, klávesy, ústna harmonika, M. Sillay, gitara, J. Šušaník, bicie, E. Prochác, violončelo, N. Nikitin, saxofón
  • M. Paľko, Mojše Band & priatelia: Chválospev 120 (Tehillim/Konvergencie 2020, live)
  • B. Dugovič: Nr. 2 (10 Simple Melodies/Konvergencie 2020, live) / B. Dugovič, klarinet, B. Lenko, bandoneón, J. Lupták violončelo, N. Nikitin saxofón
21. ročník medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie bol plný kvalitnej hudby a netradične komorného publika. Na vývoj globálnej pandémie veľmi citlivo reagoval aj festival svojimi opatreniami, dramaturgiou, no najmä každodennou zmenou kapacity publika podľa aktuálne platných nariadení.

Ako sa s každodennou zmenou naridení festival vyrovnal? Uskutočnili sa všetky plánované koncerty s účasťou všetkých účinkujúcich? Piaty podcast festivalu Konvergencie Continuo prináša vyjadrenia, aktuálne emócie počas festivalu, dokonca aj exkluzívny rozhovor s jedným z mála fyzicky prítomných návštevníkov aj pofestivalovú reflexiu riaditeľa festivalu Jozefa Luptáka.

S presvedčením, že kultúra za to stojí a v nádeji, že jej spoločnosť raz prizná skutočnú hodnotu, pre vás podcast pripravila Ivica Horáková v spolupráci s Andrejom Šubom z tímu festivalu Konvergencie.

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z festivalu Konvergencie 2020V podcaste boli použité úryvky a ukážky z nasledujúcich skladieb:

  • L. van Beethoven: Sonáta Es dur „Lebewohl“: Andante espressivo / M. Skuta, klavír (Hevhetia, 2008)
  • V. Godár: Talizman / P. Krajniak, husle J. Lupták, violončelo N. Skuta, klavír (Slovart Records, 1996)
  • B. Dugovič: Aktak (Konvergencie 2020 live)
  • Pärt/Stroon (arr.): Fratres (Konvergencie 2020 live)
    Pjoni: Soft Music (Konvergencie 2020 live)
  • V. Mendelssohn: Aforismi (Konvergencie 2020 live) / I. Kovalčíková, husle M. Ruman, viola J. Lupták, violončelo A. Hučková, klavír, K. Mikulčík, slovo
  • G. Sollima: Casanova Sonata (Konvergencie 2020 live) / I. Kovalčíková, 1. husle D. Rumler, 2. husle M. Ruman, viola J. Lupták, violončelo A. Gál, violončelo
  • J. S. Bach/I. Karško (arr.): Aria variata alla maniera Italiana (Konvergencie 2020 live) / I. Karško, husle J. Lupták, violončelo
  • J. Brahms: Klavírne kvinteto f mol, op. 34: Scherzo / I. Karško, 1. husle I. Kovalčíková, 2. husle, M. Ruman, viola, J. Lupták, violončelo N. Skuta, klavír
  • R. Berger: Pathetique (Konvergencie 2020 live) / J. Lupták, violončelo N. Skuta, klavír
  • M. Varga/V. Válek/V. Šariššský (arr.): Smutná ranná električka (Konvergencie 2020 live) / S. Fehér, spev O. Törok, trúbka, J. Lupták, violončelo V. Šarišský, klavír__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

 

Viac než 40 interpretov, 15 samostatných koncertov počas 7 dní, naživo v sálach aj online – aj také budú Konvergencie 2020, festival, ktorý spája. Program 21. ročníka vám vo švrtom vydaní podcastu Continuo predstavia riaditeľ festivalu a violončelista Jozef Lupták a spoludramaturg Andrej Šuba.

Pripravili: Jozef Lupták, Andrej Šuba, Lea Majerčáková a Ivica Horáková

 

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z pripravovaných koncertov:

1) Beethoven: 32 variácií c mol, WoO 80/CD Beethoven/M. Skuta (Hevhetia, 2008)

2) Godár: Talizman/CD Godár: Chamber Music/P. Krajniak, J. Lupták, N. Skuta

(Slovart Records, 1996)

3) Pjoni&Stroon: Nights On/EP Days Over, Nights On (2012)

4) Sollima: Casanova Sonata/CD Viaggio in Italia/Lark Quartet, G. Sollima (Agorà, 2000)

5) Zorn: Road Runner/B. Lenko (live, Konvergencie 2012)

6) Xenakis: Dhipli Zyia/CD A Journey for Two/J. I. Kadesha, V. Hunter (Avi, 2020)

7) Bach: Aria variata/CD J. S. Bach/V. Ólaffson (Deutsche Grammophon, 2018)

8) Brahms: Klavírne kvinteto, op. 34/Brodsky Quartet, N. Kudritskaya (Chandos, 2016)

9) Beethoven: Klavírne trio, op. 11/G. de Peyer, J. du Pré, D. Barenboim (Parlophone Records, 2019)

10) Varga: Piesne z kolovrátku/CD Collegium Musicum Konvergencie (Opus, 2007)

11) Reich: New York Counterpoint/CD Classic Malts/R. Šebesta (Pavlík Records, 2018)

12) Hummel: Klavírne kvinteto, op. 87/CD Schubert – Hummel Piano Quintets/The Schubert Ensemble of London (Helios, 1989)

13) R. Pospiš&M. Sillay: Po hore, po hore/CD Balady (Real Music House, 2015)

14) Matej/Stevens/Dugovič: Spin-Dulum Fulham Version/CD B. Dugovič: 10 Simple Melodies

(Real Music House, 2019)

Program festivalu nájdete na našej webstránke aj na našom Facebooku, kde sa o každom programe dozviete viac.
Lístky si môžete zakúpiť v sieti Ticketportal.

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Partnerom aktuálneho vydania je Denník N.

Tretie vydanie podcastu Continuo prináša pohľad na práve prebiehajúce turné violončelistu Jozefa Luptáka. Budete počuť organizátorov, umelcov, návštevníkov, ale aj hudobnú ochutnávku zo štvrtého koncertu turné v Synagóge v Liptovskom Mikuláši. Komu by Boris Lenko rád postavil sochu a aké je organizovať koncerty cez streamy a nielen tie sa dozviete, keď sa pustíte do počúvania.

Pripravila: Ivica Horáková

V podcaste budete počuť hudobné ukážky z koncertu v Liptovskom Mikuláši:

 

  1. Bourree Chassidic improvisation
  2. Chot mi chudi

 

obe v podaní Jozefa Luptáka, Miloša Valenta, Barucha Myersa a Borisa Lenka.

 

Koncerty JL turné si môžete pozrieť na našich sociálnych sieťach:

Live stream koncertu JL turné #4 / Liptovský Mikuláš / 2.8.2020
Live stream koncertu JL turné #3 / Žilina / 24.6.2020
Živý záznam koncertu JL turné #1 / Bratislava / 24.5.2020

__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

Druhý diel podcastu Continuo je reportážou z minulotýždňových kurzov komornej hry, ktoré sme usporiadali v spolupráci s Hudobným centrom a Slovenským mládežníckym orchestrom v priestoroch Slovenského rozhlasu. „Pyramída“ sa stala na 5 dní miestom intenzívnych stretnutí vyše 50 mladých talentovaných mladých hudobníkov s 11 výnimočnými lektormi, etablovanými umelcami. Atmosféru a priebeh kurzov vám priblížia Jozef Lupták, Adrian Rajter, Martin Ruman, Ronald Šebesta a študenti.

Pripravila: Ivica Horáková

__________

V podcaste budete počuť hudobné ukážky zo záverečného koncertu: 

Eric Satie: Fanfára pre dve trúbky / Anita Gardlíková, Richard Gajdoš (lektor – Rastislav Suchan)

Ludwig van Beethoven: Sláčikové kvarteto op. 18/4 – 4. časť Prestissimo / Juraj Tomka, 1. husle, lektor, Štefan Galík, 2. husle, Viktória Strelcová, viola, Hoda Johanpour, violončelo

Alban Berg: Štyri kusy pre klarinet a klavír op. 5 / Albín Blaho, klarinet, Radka Kováčová, klarinet (Nora Skuta, lektorka)

Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 1 C dur op. 21 v úprave pre dva klarinety / Anna Brezániová, klarinet, Veronika Englerova, klarinet (Ronald Šebesta, lektor)

Fotografie z Kurzov komornej hry nájdete na našom Facebooku (kurzy 1kurzy 2concert)
__________

Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Slovak Arts Council.

 

V prvom dieli podcastu Continuo si pripomenieme atmosféru spoločných stretnutí a koncertov, na ktorých návrat sa už všetci tešíme. O Konvergenciách a hudbe J. S. Bacha rozprávajú riaditeľ festivalu Jozef Lupták, violončelista Robert Cohen a klavirista Miki Skuta.

Pripravili: Jozef Lupták a Andrej Šuba


V podcaste budete počuť hudobné ukážky:

Collegium musicum: Continuo

J. S. BACH:
– Giga z Partity d mol, BWV 1004 (Pavlík Records, 2017) / M. Paľa, husle
– Allegro z Brandenburského koncertu G dur (Konvergencie, live 2020) / I. Karško, husle a um. vedenie
– Sarabanda zo Suity d mol, BWV 1008 (Porta libri, 2001) / J. Lupták, violončelo

 Hilary JEFFERY: Still Moving z CD Cello (Mediálny inštitút, 2003) / J. Lupták, violončelo

J. S. BACH:
– Prelúdium zo Suity G dur, BWV 1007 (Alto, 2010) / R. Cohen, violončelo
– Prelúdium zo Suity D dur, BWV 1012 (Alto, 2010) / R. Cohen, violončelo
– Ária z Goldbergových variácií (Warner Classics, 2001) / A. Weissenberg, klavír
– Variácie č. 8 a č. 30 z Goldbergových variácií (Hevhetia, 2004) / M. Skuta, klavír


Fotografie z festivalu BACH a naše aktuálne podujatia nájdete na našom Facebooku


Vznik podcastu Continuo z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

počúvajte aj na ďalších platformách

Spotify

Apple podcasts

Google Play

Partners