Tri týždne hudby, ktorá spája / 22. ročník festivalu Konvergencie

Tlačová správa 19. október 2021 /

Hudba má moc oslobodzovať myseľ a zbližovať ľudí. Je jedinou rečou, ktorú nemusíme prekladať. Rozumie jej každý. Presvedčiť sa o tom mohlo aj publikum festivalu Konvergencie, ktorý od 5. do 26. septembra ponúkol v Bratislave a Piešťanoch dvanásť koncertov. V tlačovej správe prinášame ohliadnutia za festivalom, výber z mediálnych ohlasov a odkazy na podcasty Continuo, prostredníctvom ktorých si môžete atmosféru jesenných Konvergencií pripomenúť.   

 

Hudba ako liek

V úvodnej tlačovej správe organizátori Konvergencií vyslovili presvedčenie, že hudba má silu meniť spoločnosť a  zbližovať ľudí. Podľa slov umeleckého riaditeľa festivalu Jozefa Luptáka „…komorná hudba, ale aj akákoľvek umelecky kvalitná hudba, má potenciál liečiť – obrusovať ostré hrany, upokojiť a nasmerovať vnútro na pozitívne vnímanie.“ Festival Konvergencie počas troch týždňov spájal interpretov a publikum, hudbu minulosti s dielami žijúcich autorov, rôzne štýly a žánre, domácich i zahraničných umelcov.  „V mojej hudbe je mnoho idealizmu. Chcem ľuďom rozprávať o krásnych ideáloch, vysokých cieľoch, ukázať im, že deň vôbec nemusí byť fádny. Existuje aj viac než len pesimizmus. Každý poctivý skladateľ hľadá východisko z kríz svojej doby,povedal súčasný lotyšský skladateľ Pēteris  Vasks v jednom z rozhovorov. Práve Violončelový koncert „Klātbūtne“ („Presence“) tohto skladateľa otvoril  5. septembra festival v nádherných priestoroch Elektrárne Piešťany. V podaní brnianskeho orchestra Ensemble Opera Diversa Jozefa Luptáka, ktorý sa predstavil ako sólista, zazneli pod taktovkou Gabriely Tardonovej aj ďalšie orchestrálne diela súčasných skladateľov: Maariv od Jevgenija Iršaia a Paprsky světla českého skladateľa Martina Wiesnera.   

→ Záznam z koncertu Presence si môžete pozrieť na stránke: https://youtu.be/5TYWhx8Fmx4

Piešťanský denník o koncerte: https://www.piestanskydennik.sk/2021/09/08/kazdym-tonom-kulturnejsi-2

 

Dominic Miller na Konvergenciách

 „Úžasný zvuk. Úžasná sála,“ pochvaľoval si Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu Dominic Miller. Známy je najmä vďaka vďaka spolupráci so Stingom, no zároveň sa venuje sólovej tvorbe, ktorú vydáva prestížny label ECM. Do Bratislavy prišiel 9. septembra, aby predstavil  koncertnú podobu albumu Absinthe spoločne s triom vynikajúcich hudobníkov: Zivom Ravitzom (bicie), Nicolasom Fiszmanom (basová gitara) a Jacobom Karlzonom (klavír). „Miller na konci koncertu vtipne poznamenal, že kým Sting ho tituluje ako svojho gitaristu, on ho na oplátku nazýva svojím spevákom. Koncert ma utvrdil, že toto tvrdenie nie je úplne ďaleko od reality. Ide o výraznú hudobnú osobnosť, ktorú v hudbe akéhokoľvek velikána určite neprehliadnete,“ napísal vo svojej reportáži pre Hudba.sk Tomáš Garai. Sála nebola jediná, ktorú Dominic Miller obdivoval. Unesený bol aj zo spevu Zuzany Mojžišovej, ktorá vystúpila pred ním. Spoločne s trojicou štýlovo všestranných multiinštrumentalistov, Rasťom Andrisom, Mikim SkutomStanom Palúchom, uviedla komornú verziu oceňovaného projektu Puščaňa. 

Vypočujte si podcast Continuo s Dominicom Millerom, ktorý pripravil Daniel Salontay: https://bit.ly/3Bj7PHL

reportáž Tomáša Garaia:  https://bit.ly/3A9LP0o

 

Stretnutia

Ak hovoríme, že hudba ľudí spája, v prípade Jozefa Luptáka a Roberta Cohena to platí doslovne. Vďaka hudbe vzniklo hlboké priateľstvo medzi profesorom z londýnskej Royal Academy of Music a jeho žiakom. V Primaciálnom paláci ste ich mohli v nedeľu 12. septembra zažiť na jednom pódiu v dielach Bacha, Glièra, ale aj Godára a Zagara. Pripojili sa k nim aj Peter BielyMartin Ruman. Všetci hrali na nástroje z dielne Fernanda Limu, ktorý mal na festivale seminár o výrobe majstrovských sláčikových nástrojov. Hudba spája aj rodičov a ich deti, spisovateľov a hudobníkov. Preto aj tento rok Konvergencie pirpravili v nedeľu dopoludnia program pre deti a ich rodičov. Na klavíri im zahral Ivan Šiller skladby Mariána Vargu z jeho nedávno vydanej detskej tvorby O chlapcovi, ktorý krotil čertov a našiel krásu. Spoločnosť mu robil spoluautor knihy Daniel Hevier. Hudba spojila aj 16. septembra špičkové fínske kvarteto Meta4 s Konvergenciami. „Len čo sme sa stali priateľmi, už sa musíme rozlúčiť,“ dojato sa dívala Minna Pensola  s kufrom vedľa seba na organizátorov festivalu. „Musíme sa čoskoro opäť stretnúť! Vo Fínsku alebo tu.

Na  pódiu Veľkého koncertného štúdia Slovenského rozhlasu sa 17. septembra opäť stretli blízki priatelia počas koncertu Dialógy: Nora Skuta, Rupert Struber, Jozef Lupták a Martin Ruman. „V slovenskej premiére znela skladba C pre klavír a vibrafón z roku 2011 od americkej skladateľky Hannah Lash. „Začínala ostinátom pripomínajúcom 80-te roky a sugestívnu minimal music, ale išla za jej hranice k väčším plochám, ktoré dovolili Struberovi ukázať jeho majstrovstvo,“ píše Viera Polakovičová v recenzii pre webový portál Opera Slovakia. „Nielen v tejto skladbe, ale aj v diele Mikiho Skutu Photo dialóg pre vibrafón a klavír z roku 2021 hladili svoje nástroje obaja interpreti tak, aby vyznela ako skratkovitá, priam poetická štúdia… Mimoriadne ma oslovila skladba 66-ročného francúzskeho skladateľa Philippa Hurela Tombeau – In memoriam Gérard Grisey z roku 1999, ktorá taktiež odznela v slovenskej premiére.

Vypočujte si prvú reportáž z 22. ročníka festivalu Konvergencie: https://bit.ly/3FaprYp

Prečítajte si celú reportáž Viery Polakovičovej: https://operaslovakia.sk/a-zase-konvergencie

 

Bratislavská noc komornej hudby

Súčasťou festivalu je už tradične Bratislavská noc komornej hudby. Tentoraz sa konala 18. septembra v Klariskách a Dome Albrechtovcov. Veľká pozornosť bola ako zvyčajne venovaná dielam hudobných osobností spätých s dejinami Bratislavy: Johanna Nepomuka Hummela, Ernő Dohnányiho, Bélu Bartóka v interpretácii Petra Bieleho, Martina Rumana, Jozefa Luptáka, Daniela Rumlera, Mikiho Skutu, Martiny Kuštárovej, Matúša Veľasa, Martina Nováka, Andreja Gála, Tibora Nagya a Jordany Palovičovej.

Po prvýkrát  však dostali priestor aj mladí skladatelia, a to vďaka skladateľskej súťaže Konvergencií. Premiérovo bolo uvedených päť diel – od Barbory Tomáškovej Saojas, The Fallout  Michala Blažeka, Štruktúry Ľuboša Kubiznu, Akt Sebastiána Bucha a Sláčikové kvarteto č. 1 Richarda Grimma.

Dojímavý a zároveň plný láskavého humoru bol počas Bratislavskej noci komornej hudby program nazvaný Spoza dverí. Boris Farkaš čítal prózy Milana Lasicu. Dramaturgicky ich zostavil Tomáš Hudák. Úvahy, zamyslenia a glosy umocnili piesne, ktoré Dorota Nvotová spievala po prvý raz sama – bez Milana Lasicu.

Soli Deo Gloria

Výnimočným zážitkom, nielen pre divákov, bol koncert Soli Deo Gloria (19. 9.) vo Veľkom evanjelickom kostole. Zazneli diela Johanna Sebastiana Bacha, Johanna Christiana Heinricha Rincka, Oliviera Messiaena a improvizácie Juraja Bartoša, Borisa Lenka, Jozefa Luptáka a Jána Vladimíra Michalka. „Je to môj posledný koncert,“ povedal v jeho závere významný slovenský organista a pedagóg Ján Vladimír Michalko. Slová, ktorým sa len ťažko dá veriť, doplnil vysvetlením, že hudbe sa treba venovať každý deň. A na to treba mať aj energiu a čas.

Veľké klasické diela boli aj súčasťou programu záverečného koncertu festivalu (26. 9.), kde ste mohli počuť Sláčikové sexteto B dur Johannesa Brahmsa, ale i zriedkavejšie uvádzané neskoré Sláčikové okteto B dur Maxa Brucha. Koncert pre sláčikové nástroje z diel romantikov pre festival naštudoval vo Švajčiarsku pôsobiaci huslista Igor Karško. Na pódiu mu robili spoločnosť Katarína Zajacová, Marián Svetlík, Michaela Petríková, Peter Šaray, Martin Ruman, Daniel Rumler, Jozef Lupták a Robert Vizváry

Pozrite si záznam z koncertu BEETHOVEN-BRAHMS-BRUCH: https://youtu.be/wOFVmUD_Jms

 

„Prežívam hlbokú vďačnosť za 22. ročník Konvergencií, ktoré sú za nami,“ hodnotí riaditeľ festivalu Jozef Lupták. „Boli pre nás netradične časovo dlhé, zároveň krásne a v niečom aj náročné. Sme plní dojmov, zážitkov a nových skúseností. Spoznali sme úžasných ľudí a krásnu hudbu, ktorá nás naplnila na ďalšie týždne a mesiace. Moje poďakovanie patrí hlavne festivalovému tímu, ktorí pracoval úžasne, ako aj umelcom, ktorí sa opäť naplno odovzdávali ľuďom a publiku, ktoré tvorilo fantastickú atmosféru. A samozrejme partnerom, ktorí nám dôverujú a pomáhajú. V neposlednom rade patrí moja vďaka našim rodinám a partnerom či partnerkám, ktoré nás na tento intenzívny čas dočasne uvoľňujú z rodínných povinností. Sme vďační, že sme celý festival prežili nielen v pokoji a radosti, no najmä v zdraví. Tešíme sa na ďalšie stretnutia v budúcom roku pri Brahmsovi či inej objavnej hudbe.“

Hovorí sa, že komorná hudba je ako začatý rozhovor, ktorý sa nekončí. Vidíme sa teda na 23. ročníku medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie!

Vypočujte si v podcaste Continuo druhú reportáž z festivalu: https://bit.ly/3DgPN9r

 

O 22. ročníku festivalu Konvergencie:

Rozhovor s Jozefom Luptákovm v Rádiu Devín: https://www.rtvs.sk/clanky/267401

Rozhovor s Dominicom Millerom v Denníku N: https://bit.ly/3mmbyO8

Rozhovor s Gabrielou Tardonovou v Pravde: https://bit.ly/3Ajd2h8

Rozhovor s Dominicom Millerom v Rádiu FM: https://bit.ly/3mwmQzo

Organizátor podujatia: Festival Konvergencie / www.konvergencie.sk

 

Podujatie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

 

Hlavní partneri: Hlavné mesto Bratislava, Slovenská sporiteľňa, a.s., Západoslovenská energetika a.s., Nadácia Slovenskej sporiteľne

 

Partneri: Bratislavské kultúrne a informačné stredisko, Nadácia SPP, Soza, Veľký evanjelický kostol, Galéria mesta Bratislavy, Budiš, Fusakle, Hotel Saffron, Elektrárňa Piešťany, bistro Otto, Barzzuz, Dixi, Autopolis, Terra Parna

 

Mediálni partneri: RTVS, Rádio Devín, Rádio_FM, Citylife, Denník N, agentúra SITA, Webnoviny, .týždeň, Opera Slovakia, Nový Populár, inBa, hudba.sk, Music Press, Hudobný život, jazz.sk, Rádio Piešťany a ďalší.

 

Ďakujeme aj ďalším partnerom a mediálnym partnerom za pomoc a podporu.